Friday, March 1, 2013

Part 5 : Osaka, Umeda Sky Building ~ Kunci Cintaku


Keadaan makin sejuk bila sekali sekala angin bertiup kencang. Dah habis ambil gambar, aku cepat-cepat masuk ke dalam bangunan. Ramai juga orang yang datang ke sini sebab ada panggung wayang.


Masuk-masuk jer nampak ni.
Aku ikut orang-orang yang berjalan di depan aku menuju ke lif. Cuak jugak nak naik lif tinggi-tinggi ni. Tapi lift tu laju. Kejap jer dah sampai kat paras 173m. Masa naik lift tu boleh nampak keadaan sekeliling. Gayat mak. Lepas kuar lif ni ada kaunter untuk beli tiket ke Floating Garden. Dah sampai sini pun aku serba salah, nak naik ke tak. Sebab tiket agak mahal. Tapi aku pun serba salah bila orang kat kaunter tu tengok aku. Kang kalau aku patah balik, apa pulak dorang fikir kan.

Aku tunjuk Kansai Area Pass aku tu. Dapat diskaun 10%. Dari harga 700 yen, aku dapat 630 yen.
Aku rasa nak naik atas dulu baru lah pusing di keadaan sekeliling. Dari level 173m ni, korang akan naik escalator paling tinggi dalam dunia kot untuk ke Floating Garden di tingkat atas.

Panjangnya...Bila nak habis ni?? Cuak dah


Ok, sampai sudah..

Kalau tengok dari bawah tadi, Floating Garden ni nampak bulat jer, ala macam Menara KL tu..Untuk naik ke open air area, korang kena naik tangga lagi. Dah terasa sejuknya sebab ada pintu automatic terbuka dan tertutup untuk orang keluar masuk.

Sapa tak nampak bulat tu tandanya pendek umur tau..
Aku berlegar dulu di tingkat bawah ni. Jangan terkejut ye deme, kat sini pun ada kunci cinta hoccay!!!! Macam kat Namsan Tower tu. Memang banyak couple-couple yang datang kat sini memadu kasih sambil tengok view keliling Osaka ni. Budak sekolah dengan baju sekolah pun ramai. Kecik-kecik dah berani dating sampai sini dengan uniform sekolah lagi ye.

Kalau gold, dah lama ku kebas..

Nak buat keabadian cinta pun boleh jugak.

Kau kunci cintaku di dalam hatimu, nyanyi lagu Kak Melah sambil pasang padlock. Kunci cinta katanya.
  

Aku beranikan diri untuk ke open air area. Rugilah dah bayar kalau tak naik dan tengok dengan kepala sendiri. Aku kena pegang camera kuat-kuat sebab takut angin bertiup nanti terbang atau tercampak pulak camera aku tu.

Memang gayat dan cuak masa nak keluar di open air area ni. Ada 2 orang penjaga yang menjaga kawasan ni sebab ada 2 pintu keluar masuk. Terdetik jugak perasaan aku ni, rasa kesian pada petugas tu. Mesti dia sejuk duduk lama-lama kat luar. Tapi sebab tugas dia terpaksa menunggu di situ.

Cuaca elok pada malam tu..Sayangnya camera aku tak berapa nak cun..
Malam tu langit cantik sangat. Bulan mengambang penuh. Aku dapat lihat kesibukan dan kemeriahan Osaka di waktu malam. Lampu menerangi setiap sudut. Aku dapat snap beberapa keping gambar. Tapi kamera aku ni limited functionnya di waktu malam. Rasa frust la jugak. Lantai di Floating Garden ni seolah-olah kita berada di angkasa lepas, ala-ala glow in the dark. Bila aku snap, kuar kelabu jer. Geramnya…

Aku cuba buat satu pusingan di Floating Garden ni even aku rasa cuak. Aku cepat-cepat turun bawah. Sejuk-sejuk ni cepat jer rase nak ke toilet. Ada café juga di sini. Kerusi atau sofa di tepi tingkap ni semua penuh dengan couple-couple atau photographer yang nak ambil gambar dari dalam. 

View dari dalam

Penuh dengan manusia bercengkerama

Kalau nak snap sunset pada hari tu, macam time berbuka puasa pulak.
Aku keluar ke area open air lagi, di mana tempat kunci cinta diabadikan. Fuh, punya lah susah nak ambil gambar kat situ. Ramai sangat yang nak posing-posing. Aku syak deme ni pun stok-stok dari Korea jugak. Aku hanya memerhati gelagat masing-masing. Aku kembali masuk ke dalam. Tak tahan sejuk nak lama-lama di luar.


Aku pun nak kunci cinta jugak, kunci nak datang Jepun lagi..

Dah habis pusing dan snap gambar, aku turun escalator balik untuk turun ke bawah semula. Aku pusing sekali lagi sambil melihat-lihat souvenier. Takde yang menarik, mahal jer. Aku rasa nak cepat-cepat balik rumah sebab aku dah letih sangat masa ni.


Turun jer bawah, aku cepat-cepat berjalan ke Osaka Station. Tapi kali ni aku masuk dalam pasaraya ALBi ni sebab nak dapat haba. Kalau aku berjalan keluar, mestilah sejuk macam tadi.


Dari Osaka, aku naik JR ke Stesen Kyobashi – Shigino (naik underground) – Shinmori Furuichi. Perjalanan pulang lagi cepat dari perjalanan pergi. Aku sampai di rumah Has lebih kurang pukul 8.15 malam.


Sebaik sampai di kawasan rumah Has, aku perlu menekan no rumah Has untuk membuat panggilan (Ada telefon disediakan di situ). Lepas mengesahkan kepulangan aku, barulah tuan rumah akan membuka pintu untuk tetamu dari atas. Canggih kan security dorang.


Sebaik saja sampai di rumah, Has soal selidik aku. Dia risau sebab aku sorang-sorang. Aku pun cerita pengalaman pertama aku di stesen subway pagi tadi. Has kata aku beruntung sebab aku boleh baca tulisan Jepun sikit-sikit.


Menu makan malam masih lagi lauk instant, sardin dan serunding. Layanzzzzz…Lepas makan kami semua ke kedai berdekatan sebab Has nak beli barang-barang dapur yang dah kehabisan. Kami meredah kesejukan malam.


Ni pengalaman pertama aku masuk ke supermarket di sana. Kalau tengok barang-barang basahnya semua kemas dan tersusun. Udang dan sotong semuanya telah dibersihkan. First time jugak aku tengok Sotong Kurita. Harga barang-barang basah boleh mencecah 1000 yen especially kalau udang, sotong.  Tapi harga salmon, murah pulak. Pening lalat jap. Has beli udang, salmon, sayur-sayur dan buah-buahan untuk bekalan beberapa hari. 

Balik saja rumah, aku segera membersihkan diri, solat dan terus susun tilam untuk tidur. Letih sangat rasanya.


Expenses untuk hari ni:


  1. Kansai Area Pass untuk 4 hari = 6000 yen
  2. Tiket subway = 230 yen x 2 = 460 yen
  3. Osaka Castle Entrance Fee = 500 yen
  4. Umeda Sky Building = 630 yen

Total : 7590 yen

p/s :
Mood aku ke laut sebenarnya hari ni. Dari aku layan orang-orang yang bongok, yang suka sibuk hal    orang lain baik aku habiskan cerita Jepun aku yang best ni.
Last but not least,
Girl on Fire
She’s just a girl, and she’s on fire
Hotter than a fantasy, longer like a highway
She’s living in a world, and it’s on fire
Feeling the catastrophe, but she knows she
can fly away
Oh, she got both feet on the ground
And she’s burning it down
Oh, she got her
head in the clouds
And she’s not backing down
This girl is on fire
This girl is on fire
She’s
walking on fire
This girl is on fire
Looks like a girl, but she’s a flame
So bright, she can burn your eyes
Better look the other way
You can try but you’ll never forget her name
She’s on
top of the world
Hottest of the hottest girls say
Oh, we got our feet on the ground
And we’re burning it down
Oh, got our head in the clouds
And we’re not coming down
This girl is on fire
This girl is on fire
She’s walking on fire
This girl is on fire
Everybody stands, as she goes by
Cause they can see the flame that’s in her eyes
Watch her when she’s lighting up the night
Nobody knows that she’s a lonely girl
And it’s a lonely world
But she gon’ let it burn, baby, burn, baby
This girl is on fire
This girl is on fire
She’s walking on fire
This girl is on fire
Oh, oh, oh…
She’s just a girl, and she’s on fire

6 comments:

  1. Ohh..Umeda Sky Garden terkenal dgn Floating Garden...HatYai terkenal dengan Floating Market nyer..630yen? Katakan 100yen =RM3.50 so 630yen~RMJ21 lah eh..ok lah tu..antara place yg perlu dimasukkan dlm itirenary ni :-)

    Jepun antara destinasi pilihan JM jugak..tetapi tak pasti bile boleh sampai ke sana..perlu menabung dari skrg lah.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM,

      org pertama yg komen..

      klu currency drop, murahlah kt rasa...klu currency naik, mahal la sikit..klu ade camera canggih mmg berbaloi2...klu nak round satu Osaka, beli jer Day Pass 2000 yen. masuk tmpt2 ni free jer klu ade pass tu...sy xbeli pun sbb tak rase nak pusing Osaka trip kali ni..nak pg tmpt2 lain dulu..

      Jepun tak susah seperti yang disangka..cuma sakit nak submit visa..lps tu klu budget2, mesti boleh..tmbh2 klu bwk makanan sendiri..jimat punye..

      Delete
    2. Hehehe JM suka bolgwalking
      Aha good info ni in shaa allah akan sampai d sana one day nanti

      Delete
  2. kalau zarip baca ni mula la dia nanges nak balik 'kampung' dia tu..kampung la sangat..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lea,

      klu ada rezeki, mailah melawat 'kampung' zarip ni. btw, jepun memang best. ssh nak ckp, kene pg sana br tau..dorg hidup dalam dunia moden, tp masih pnh dgn tata tertib dan budaya..tu yg bt aku sgt2 kagum..

      Delete
  3. Rasanya kat Umeda Sky Building, walaupun dia tulis Float Garden, xnampak pun ape taman bungenye.macam menipu je..huhu

    Dekat2 situ ade kedai Malaysia (Malaysia Boleh) dan Indonesia (Bagus).
    Cuba lah rasa masakan Melayu yang diJepunkan. Cuma harga agak mahal bagi matawang kita, bermula dari 1000 yen.

    ReplyDelete