Friday, April 19, 2013

Dadih Susu Tepung Coffemate

Sekarang dah masuk bulan 4, cuaca pun makin panas walaupun sekali sekala hujan. Bahangnya tetap terasa. Bila cuaca macam ni, mesti terasa nak makan benda-benda yang sejukkan tekak. Betul tak?
Aku sebenarnya lebih suka makan jelly kelapa dari makan dadih kalau cuaca panas-panas. Tapi first time aku rasa dadih home made buatan kawan aku, aku terus jatuh cinta. Sebab rasanya sedap sangat. Lain dari dadih-dadih biasa. Rupa-rupanya, resepi dadih ni guna coffee mate dan susu tepung, bukan dadih instant yang dalam peket tu..
Selain tu, nilah juga kali pertama aku berjaya buat agar-agar. Kalau sebelum ni asyik tak jadi jer, padahal agar-agar tu basic masakan orang kata. Anyway, jom tengok resepi mudah ni. Memang terbaek........Kawan aku cakap nak bagi resepi tapi dia terlupa, so aku google dan terjumpa resepi yang sama macam yang kawan aku explain.
 DADIH SUSU TEPUNG - resepi asal dari mothercooks 

2 cawan susu tepung - aku pakai susu everyday
1 cawan coffemate
3 cawan air suam
7 gm agar-agar
1 liter air
100 gm gula pasir
Cup plastik secukupnya

Cara-cara:

1. Masak agar-agar dengan 1 liter air hingga agar-agar hancur.
2. Kemudian masukkan gula dan masak lagi hingga gula hancur.
3. Bancuhkan susu tepung dan coffeemate dengan 3 cawan air suam hingga sebati. Tuangkan kedalam agar-agar. Kacau sampai sebati.
4. Tapiskan agar-agar dan tuangkan ke dalam cawan plastik. Bekukan dalam di dalam peti ais.

Memang sedap sangat dimakan ketika sejuk. Rasa sejuk jer masuk dalam tekak.



p/s : Tips memasak agar-agar selain agar-agar serbuk. Rendam dulu agar-agar supaya lembut sebelum dimasak. Ini untuk memudahkan agar-agar cepat larut ketika memasak.
Aku dapat 22 bekas kecil untuk satu adunan ni.
Selamat Mencuba! :)



Apa lagi, cepat-cepatlah buat, mesti dah terliur kan?

14 comments:

  1. banyak tu DATT, pas2 la kat member2 hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. HB,

      aku dah angkut bawak balik kg..nnt aku jamu mata kwn2 lg..hehe..

      Delete
  2. ok jugak ni, buat banyak-banyak letak dalam peti ais, balik keje petang terus ngap...cuaca panas pulak, memang terbaik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orga..

      Mmg owesome mkn time panas2..boleh bg idea kt org rumah suruh buat..sng jer..

      Delete
  3. Woww..tengok pun dah nampak sedap, mesti rasa lemak manis kan..abis ke tu mkn sorang..bak sini sikit :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM,

      mmg nyummeh..guna susu tepung everyday katakan..hehe..nah JM,silalah ambil satu..

      HB boleh tgk dr jauh dgn muka penuh menharap

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Salam. nk tanya yg cawan tu brape gram agak2? then kalau coklat punye camne ye? urgent utk jualan. huhu. thx for sharing. :)

    ReplyDelete
  6. Hi amir..

    Klu guna cwn metrik, ada spesifik sukatan..klu guna cawan biasa,make sure semua bhn guna cawan yg sama..klu nk bubuh koko tu agk2 la..jgn byk sgt nnt pahit..
    my advice, awk bt dulu skit2..try dulu skit2..try n error..klu dh jd elok br blh jual..jz my 2 cents..slmt berjaya..

    ReplyDelete
  7. salam.. klau guna agar2 instant sama juga ke 7 gm???

    ReplyDelete
  8. Wsalam Irya,

    Sy xpasti klu guna agar2 instant tu same ke tak sukatannya..tp boleh try dulu kan..tgk2 dulu resepi lain n lps tu compare..

    Maaf klu komen sy ni xmembantu sgt..sbb kt nk bt sesuatu tu mmg kene try2 dulu jd ke tak..

    ReplyDelete
  9. Salam sis pakai agar2 tali ke serbuk

    ReplyDelete
  10. 7gm agar serbuk tu agak2 berap sudu kecil ek..rumah xde penimbang..ada resipi nisbahkan 1L air dgn 1 sudu kecil agar2...dah 2 kali buat asyik x jadi...mcm fobia pulak nk try.tp mengenangkan bnyk lg serbuk agar2nya tu yg gigih mencari resipi lagi kot2 la menjadik, kan... (panjang kak komen)...

    Pecah kaca pecah gelas
    Sudah baca harap balas.

    Tqia

    ReplyDelete
  11. Salam sis, agar2 bertali ke serbuk

    ReplyDelete