Wednesday, April 10, 2013

Macam mana nak hilangkan Angin Medu?

First of all, thanks untuk semua yang sudi baca blog aku dan untuk sesiapa yang sudi blog aku yang tak seberapa ni. Terima kasih banyak-banyak. In sha ALLAH nanti aku akan buat Give Away untuk sesiapa yang sudi follow blog aku ni.
Kali ni aku tak posting pasal travel atau makanan. Tapi aku nak posting tentang masalah kesihatan. Tuan rumah tak berapa sihat. Angin medu melanda diri. Start dari hari Ahad hari tu, aku cuma mampu bertahan. Sampai hari ni masih sakit-sakit lagi, tapi harapnya dah berkurang sikit sebab semalam aku dah pergi klinik. Sebelum pergi klinik aku dah pergi berurut dengan harapan hilang la sakit tu, tapi non hado jugak.
Aku rasa, kali ni aku dilanda ke’angin’an yang agak teruk. Sampai nak telan makanan dengan air pun sakit giler dalam dada ni. Belakang pun sakit jugak. Semalam dan hari-hari sebelumnya, aku asyik sendawa tak henti-henti. Tapi masih berangin jugak. Air halia, bawang putih bakar semua dah kutelan. Semalam aku try makan nasi dengan lada hitam (dah macam orang dalam pantang pulak, tapi nak buat macam mane). Hari ni dah kurang sendawa. Memalam sekarang tidur kene pakai stoking dan slowkan kipas. Lagi bagus kalau tutup terus, dapat jimat letrik lagi.
Aku kembali muhasabah diri, mungkin semua ni jadi sebab aku selalu mandi malam. (Kan mak dah pesan jangan mandi malam). Aku pulak suka makan kacang panjang mentah, ulam kekdahnya. Sekarang hamek ko...Lepas tu pulak aku gatal pi makan kerepek ubi kayu, lagilah super duper angin.
Oleh sebab aku dah rasa kesengsaraannya, no more makanan dari benda yang menjalar macam kacang-kekacang, kobis, taugeh, petola, terung, ubi kayu, ubi keledek. Tak berani dah nak mandi malam-malam, makan makanan yang tak dipanaskan betul-betul. Mungkin ade setengah orang akan kata, muda-muda dah tak boleh makan semua ni.
Aku ni, memang selalu dapat tanda-tanda awal yang menyebabkan aku akan stop pada sesuatu makanan tu. Contoh aku tak minum ais batu atau air dalam peti sejuk, kalau teringin sangat-sangat baru minum. Mungkin ni semua dari ajaran mak aku kot. Aku tengok belah keluarga mak aku, kebanyakan semua tough-tough belaka even dah bercucu. Sebabnya deme memang menjaga kesihatan. Makcik aku dah mencecah 65 tahun. Tapi tangkas, jangan korang ingat die pakai susuk pulak. Takde maknanya. Pakcik aku pulak jenis suke order. Makcik aku kene sediakan semua untuk pakcik aku, dari makan, minum, pakaian, basuh baju, iron baju. Semua die buat. Tak terkecuali untuk jadi driver pakcik aku kalau die kene outstation. Memang superwomen. Kadang-kadang jadi driver cucu-cucu kalau nak ke mana-mana(bukannya mak die takde, tapi mak die pun sama macam makcik aku jugak, busy uruskan anak-anak dan suami)
Rahsia dorang ni, memang masak makanan kat rumah. So we know what we eat. Makan pulak lebih banyak ikan, rebus-rebus berbanding benda-benda bergoreng or bersantan. Sekali skala teringin makan jugak, tapi tak selalu. Kadang-kadang bila aku balik kampung aku nun di sinun tu, memang kene tarbiyah la jugak. Jangan nak makan ikut sedap mulut jer. Nanti sakit di kemudian hari. Baiklah makcik, saya beringat sekarang. Hiks..
Kalau korang-korang ade pengalaman macam ni, boleh tak korang kongsi dengan aku macam mana nak atasi benda ni. Nak mintak tips untuk hilangkan angin medu. Tak tertanggung dah rasanya. Kalau tak jaga dari muda, dah tua nanti lagilah keluar macam-macam penyakit. Peringatan untuk diri sendiri dan juga pembaca-pembaca semua.

82 comments:

  1. pasai pa..?? lorrr.. mm, klinik bg ubat apa lak.. ada laa ubat angin tu.. bila mkn jd kentut n sendawa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. klinik bg ubat angin yg warna putih tu, ubat muntah n ubat gastrik...semua kena makan sebelum makan. mgkn nak hilangkan asid2 yg naik kt atas kot...

      Delete
  2. Alah..i'm second rupanya..teringin nak jadi the first one komen heee

    Lor..tekena angin medu yer..kesian kat awak..JM tak penah pulak tempoh pengalaman mcm tu sekadar kembung perut adalah..memulas jek tak senang duduk..sapu minyak angin panas atau pati halia..lepas tu kentut..hilang..dh try belum?

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM,

      ade org lagi laju...ehehehe...

      dh bt dh JM, tak jalan..telan air macam ade tersangkut dlm dada..skrg rase kurang sikti sbb dh tebat badan pakai bj tebal2 dlm econ ni.xnak angin masuk byk sgt..

      Delete
    2. Sape2 yg tahu ubat utuk sakit ni call sy 0182929416

      Delete
  3. Akak tak pernah kena lama cam tu, setakat 4-5 jam jer, pastu lepas minum teh o banyak halia...slowly angin hilanglah. Sorry dear...tak de petua nak tolong u..

    ReplyDelete
  4. kak ita,

    is ok..selalu ok jer kak..kali ni yg teruk sikit..setakat ni rase dh kurang sikit lps mkn ubat doc..anyway, thanks yer kak ita..

    ReplyDelete
  5. slm.. sy ytrut mngalami pnykit spt ini .. sy nk tau apa lagi simptom2 medu? ..

    ReplyDelete
  6. nmpknya kita sma kna sakit yg myiksakan ni..skrg sy da smpai sakit kat dada...perut plak selalu kembung...blum jmpa lg ubat yg btul2 sesuai... bpntg je la crtanya..jgn minum kafein...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pn dh sbulan lebih kena mcm awak,kdang2 angib 2 mnyucuk-nyucuk kt perut dada dn skitarnya,smpai jd tkut nk mkan.Bl mkn terasa sngkut kt saluran dkt dada,perut automatic jd kembong,kekadang angin tembak naik smpai kepala,adakalanya sukar nk brnafas,rasa hidup sy dh x seceria dl.Prgi hspital jmpa pkar dia ckp perut keras ada ketul,nk buat scoop pstu klu ada trus operate.Sy pr cb brubat kmpung,dia ckp angin medu.....

      Delete
    2. Nasi putih..air kosong..ikan bakar..Cuba amal..air Milo pnas

      Delete
    3. Cuba amik SSR KOFFRI. Kapsul campuran bawang putih,madu, delima,halia dan cuka epal.in shaa Allah berkesan. Sy bekas pesakit hernia@ angin pasang. Dh operate awal tahun 2016. Walaupun dh operate, kadang2 rasa sebu tu dtg jgk tp xdelah seteruk sblm operate. Sy akan amik 2 biji SSR KOFFRI alhamdulillah rasa senak sebu tu hilang dlm setengah jam. Blh wasap sy 019 9845402 jika sis berminat.sy bkn nk promot brg,cuma bg cadangan shj utk atasi masalah sis ni.tq

      Delete
  7. sy pun baru kena jgk ni.kalau baca kisah TT tu, semuanya hampir dgn kisah sy.. mandi mlm semua tu..

    dahla sakit dada, perut semakin boroi dgn mendadak..tiba2 je membuncit..apahal..angin la tu..

    lepas minta nasihat makcik, dia pun cakap bnykkan minum halia..

    ReplyDelete
  8. Ramai rupanya yg mngalami sakit ni. Saya pun tidak terkecuali. Mcmn lg ye nk hilangkan angin ni,,

    ReplyDelete
  9. Mmg btul dari makanan. Bab angin dlm badan sy rasa sy plg teruk (walaupun ada org lain lg teruk kot). Setelah cuba pelbagai cara Alhamdulillah so far xde masalah angin. Byk beza antara KURANG masalah angin dan XDE masalah angin. Senang lps breakfast amik habbatussauda. Sy amik 7 kapsul. Dlm satu jam lebih amik plak 2 tablet garlic shaklee dan 2 kapsul halia nightream. (Klu makan nasi byk sy amik 3 tablet garlic shaklee dan 5 kapsul halia) . Bunyi mcm byk tp mmg mcm tula dos yg sesuai utk badan sy yg penuh angin. Penting minum air byk.sy minum air kangen atau hidrogen. Senam pun paling kurang sehari sekali atas vibration machine. Sendawa x berhenti. Klu malas exercise sy guna G-Beetle urut kaki.Pun sendawa jgk. Badan berangin wat kita malas dan lesu sbb angin tersangkut dlm saluran darah wat darah x lancar.

    ReplyDelete
  10. Sy pon ada masalah angin medu ni..memang berpantang dr dulu lg tp masih jgk ada..bertambah teruk apbl bln puasa.sampai skrg masih pening hanyut jer..pergi kerja sekejap,pening..kalau ada petua yg mujarab tolong la share kt cni..dgn kata lain org ada angin medu ni rasa mcm terkena buatan org.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg betoi rs mcm kena buatan org.....

      Delete
    2. Mmg betoi rs mcm kena buatan org.....

      Delete
  11. Wahhh...saya ingat saya je...betol smpai dulu x leh tido malam kene angin nih...jadi fikir bukan2 kene buatan org lah,ada jin lah...x leh tido malam mcm kene ganggu...smpai satu tahap sampai nk pitam...dah tak tahan nih..kene bagitahu mak...last kali jumpa tok imam...tok imam ckp nih bkn jin tpi angin byak sgat...dia pun buat air tawar...habis.air.tu legaaa dlm 3 tahun sembuh..skrg dia dtg balik...dgn cara berbeza...tgah cri tip nk hilangkan mcmana...ohnooo..mcm bnde tercekik kat tekak...

    ReplyDelete
  12. sama lerrr, macam2 pikir. skit tu la buatan orang. sampai sekarang tkleh tdo dlm gelap jd takut, bedebar... hadoiiii... sakit satu badan dah. sendi2 semua.

    ReplyDelete
  13. Byk yg komen psl angin medu ni rupenye..

    Mmg menyakitkan..sy rs sy terkena angin medu ni sebab ambil ubat utk acne rsnye..mgkn badan sy xthn dgn ubat tu..

    Ape2 pun,kebanyakan punca angin ni dr pemakanan kt sbnrnya..

    ReplyDelete
  14. Saya pun ada medu juga...saya baru tahu rupanya gastrik,medu&uluran penyakit yg sama.itupun saya dpt inform drp tok bomoh patah yg merawat saya.dialah juga yg memberitahu saya ada penyakit ni.rasa sakit juga bila dia urut tapi semakin ada rasa perubahannya setiap kali diurut.bila penyakit ni datang nak tidur pun susah&nak bernafas pun tak berapa lepas,rasa tersekat2. Sekarang ni susah nak dapatkan tukang urut perempuan yg betul2 pandai mengurut. Berat badan pun dah semakin turun berbanding dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. zen.ozen@yahoo.com..tukg urut medu ratau pjg kltn..inshaa Allah jika nk try

      Delete
    2. Btol. Sm. Nk tido mlm klu daheterseda. Nk tarik susah.. Berdebar. Berpeluh. Tidowbuka lampu. Hanya allah yg thu..

      Delete
  15. Sy pun br terkena angin medu ni.sblm x pernah kena langsung.cuma sy perasan sblm kena sakit ni sy ada masalah srmbelit dlm 3 bln dah kot.first time kena berguling2 smp menangis2. Kena dh dekat sebulan.smp skang selang sehari kena. Mmg seksa...huhu..sakitnya tu mcm contraction ni beranak kan. Skang sy amalkan minum jus LEGA. Agak2 mcm angin medu tu nk dtg serang sy terus minum jus lega se sudu. Dlm LEGA ni ada madu, halia, lemon, cuka epal. Alhamdulillah xdelah sakit sgt lps minum LEGA.

    ReplyDelete
  16. saya pula rasa macam x lepas nk bernafas. Dh berminggu dh keadaan cmni. Ni first time kena, mmg teruk macam ni eh? Tolong sy hilangkan medu ni :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la saya dah sminggu sakit kat perut belah kanan dan dua2 pinggang rasa macam mencucuk gitu . Pastu sakit kat tengah perut hingga ke dada rasa xlepas bernafas . Awk ada tips tak ?

      Delete
    2. Sama la saya dah sminggu sakit kat perut belah kanan dan dua2 pinggang rasa macam mencucuk gitu . Pastu sakit kat tengah perut hingga ke dada rasa xlepas bernafas . Awk ada tips tak ?

      Delete
    3. boleh cuba buka youtube, cari ustaz ahmad syukri..penawar6869 .. sy juga ada masalah angin smpai skit kepala, tengkuk n bahu berangin .. asyik sendawa je ..lenguh n skit je ..selalu mintak mak urutkan badan .. smpai sy jumpa ustaz ni kt youtube .. madu dan sauda .. sy cuba lah .. ambil masa nk hilang betul2 .. tapi ahamdulillah dh berkurang skrng ni .. madu n sauda ni ustaz dh ruqyah untuk semua segala penyakit dlm badan .. makan madu dan sauda ustaz ini dia overhaul balik segala skit dalam badan .. boleh tgok bnyak video-video ustaz kt youtube tu .. cari je .. in shaa Allah diberi kesembuhan oleh Allah swt .. cuba je ..

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Tuan ade try ke..Berkesan tak?
      Kalau jadi,nak try gak
      sejak 3 minggu ni rasa tak tentu hala hidup ni..tak ceria mcm dulu,lemah,lesu,xde semangat,berat rasa badan ni..

      Delete
    6. Sekarang ni sy amalkn HAWFI .. alhamdulillah terlalu bnyak kurang drpd sblum ni .. Ambil masa jugak nk hilang .. cuma skrng ni kena jaga makan betul2( at least 2-3 bulan) ,fikiran kena jaga jgn asyik fikir buruk je.. postif selalu .. boleh search kt fb hawfi .. sbb ada masuk satu group wassap lepas beli satu kotak Hawfi tu .. sy tk jual ye..in shaa Allah boleh cuba .. sy dh berkotak2 beli Hwfi ni .. Alhamdulillah bnyak kurang dh sngat2 pd bdan ni .. berat pun dh mkin naik ..boleh cuba in shaa Allah.. angin masalah dia pada perut kita problem..

      Delete
  17. saya pula rasa macam x lepas nk bernafas. Dh berminggu dh keadaan cmni. Ni first time kena, mmg teruk macam ni eh? Tolong sy hilangkan medu ni :(

    ReplyDelete
  18. Ramai rupanya yang kena penyakit angin medu ni..pendapat dan pengalaman saya,cuba dapatkan rawatan tradisional dan dari doktor..rawatan tradisional tu mungkin macam kawan2 sebut di atas,cuba berurut..mandi air panas,jaga pemakanan dulu..lepas tu usaha juga ke klinik berjumpa doktor untuk dapatkan nasihat dari pakar..
    Saya rasa pemakananan yg ada unsur gluten juga main peranan..
    Walaupun skrg xrasa lagi sakit mcm hari tu,tapi sy dpt rasakan memang sakitnya kena angin medu ni..part paling susah nak bernafas tu mmg saya akui..memang menyakitkan..
    Harap2 semoga sakit tuan dan puan cepat2 sembuh..

    ReplyDelete
  19. salam. wah ramai rupanya ada masalah ni. sy nk share pengalaman sy (yang sy rasa hampir sama dgn yg lain). sy noticed badan sy byk angin lps sy brsalin. Even anak sy nk mnyusu badan pn susah, die merengek2, maybe sbb susu lambat klua. Bila sy pump masa kerja, kadang2 amek msa 1-2 jam utk habis pam. sgt2 letih. belum masuk sangat kerap sendawa (sampai malu org dengar kt ofis) n selalu moody. emosi cepat terganggu sgt2. saya dh buat mcm2: minum air halia, berurut stiap bulan, pantang makan mknn yg berangin, mkn product shaklee peppermint-ginger plus & mandi air suam. Semua dh buat, ade sikit bkurang tp masih ade byk sgt angin..mungkin ade yg sama mcm sy n dh sembuh, pls share mcm mne nk buat :( Thanks

    ReplyDelete
  20. saya pn mngalami sakit yang mcm ni tp saya biarkn je sbb xjmpa ubat huhu, lame kelamaan² ia naik ke kepala n akan muncul rase takut yg tramat sngt, rase mcm seolah² nak mati, xde selera makan, badan jadi lemah, nak bngun pn susah, dada sakit sngt, rase mcm kne serangan jntung, mmang hidup xtenang, tp alhamdulillah selepas saya prgi brurut dgn pkar urutan tradisional, urutan kampong, smua rase sakit n takut itu smkin lme semkin mnghilang, ia mngambil mase setahu lebih untuk smbuh spenuhnye,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade no fon Org urut x? Area mana?

      Delete
    2. Sy pun tgh megalami.trs berurut...dlu trk jmpe org x bly. Kia tempt ramai org rse lemah.. Skrg OK skit.. Cme jge mkn..xbyk y kurg... Skrg rse mlyg jee.. Masih cri peyembuh

      Delete
  21. saya bru alami..dh ke klinik 2x jmp doc yg sama..risau..tp doc ckp mmg angin..perut di bhagian ulu hati rse senak..g prubtan tradisioanal kata angin medu..cmne nk hilangkn..xlart dh rase..nk nfs xleh..

    ReplyDelete
  22. saya bru alami..dh ke klinik 2x jmp doc yg sama..risau..tp doc ckp mmg angin..perut di bhagian ulu hati rse senak..g prubtan tradisioanal kata angin medu..cmne nk hilangkn..xlart dh rase..nk nfs xleh..

    ReplyDelete
  23. Saya pun...dah 2 minggu...pening semua ada...kawan suruh minum susu kambing fresh katanya buang angin..blm cuba

    ReplyDelete
  24. wani,doc cakap xleh minum susu,,,susu akan buat lg angin..tp ade yg ckp.angin medu ni lame2 ia akan ilang dgn sendiri..saya pun dh berbulan..sedih..seksa..tp lawan jek..xtau nk iktiar cmne lg...bl tekan tmpt yg angin tu mst akn sendawa..

    ReplyDelete
  25. wani,doc cakap xleh minum susu,,,susu akan buat lg angin..tp ade yg ckp.angin medu ni lame2 ia akan ilang dgn sendiri..saya pun dh berbulan..sedih..seksa..tp lawan jek..xtau nk iktiar cmne lg...bl tekan tmpt yg angin tu mst akn sendawa..

    ReplyDelete
  26. slm kepada sesiapa yang iginkan Penawar medu dari saya. Penawar Ni dari akar kayu. rasa Takla pahit sagat. kepada sesiapa yang iginkan kesembuhan kena cuba Penawar Ni. Ni No fon saya 0104178377 anuar.

    ReplyDelete
  27. saya pn mgalami mslh yg sma jgk. bhgian bwh dada selalu je rsa senak menucuk-nucuk. tak boleh slh mkn skit. lebih2 lgi terlebih mkn. esk bgn tdo msti sakit. rsa loya muntah keluar buih. bwh dada menucuk2 memajang. tak selesa. bila g klinik dr ckp gastrik. tpi betul ke gastrik mcmtu.

    ReplyDelete
  28. Perkara yg sama terjadi kepada sya .. senak ulu hati . Susah bernafas , kembung perut , sakit dada , susah nk bernafas , angin medu ni mmg sakit 1 badan . Sekali angin medu dtg bole rasa nk pitam , sejuk kaki tgn , pening , loya , semua ada , dlm otak duk pikiaq mcm2 ,, kena buatan org la , sakit la , rasa mcm nk tuuttt.,,, mmg sakit bila kena angin medu ni .. ubat yg betul2 bole pulih kan belum jumpa . Xpi sya ada juga iktiar ambil air penawar , mengurut , jumpa doktor , hilang sekejap . 2-3hri dtg balik ... susah nk bernafas .. angin medu sya smp skrg masih ada ,, sapa yg ada cara bole kurgkan angin medu ????

    ReplyDelete
  29. Salam semua..saya pn sama jgak.. Enul, skang mcm mana..klo dh ade prubahan positif..plsss share ye..camne bk cntct u ye..

    ReplyDelete
  30. Suami Sy alamai dah hmpir setahun.. belum ok lagi. Berubat dah macam2 orang.. lega kjap pastu datang balik. Mkn dah berpantang. Hospital bgi ubat gastrik. Tahan kjap ja la. Skrg tgh skit teruk. Makin mengganas plak skitnya. Ada sape2 tahu org yg boleh ubatkan. Tolong bgi info ya. Suami Sy dh kurus. Dari 90kg skrg dah 70kg.tiap mlm kna tolong urut dia sbb dok meracau sakit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis nor, sy pernah kena serangan paling teruk smp kena operate. Doc cakap xde cara lain sbb blh membahayakan nyawa bila x terkawal.sy operate awal 2016. Doc ckp sy kena hernia. Hny yg pernah kena serangan ni je yg tau mcmn. Rasa mcm nak mati.smp muntah2, sakitnya LG teruk dr nak bersalin. Skang ada jgk sakit medu tu dtg tp x teruk mcm sblm operate. Bila rasa perut menyucuk2 sebu sy terus amik supplemen SSR KOFFRI 2 biji. Mmg sgt2 membantu. Dlm setengah jam kita blh rasa angin dlm bdn tu hilang.skang pergi mn2 Mmg sy akan bwk supplemen ni. Sbb sakit medu ni x kira tempat kalu nak menyerang. SSR KOFFRI ni campuran halia, bwg putih, Madu,delima dan cuka epal. Sy bkn nk jual brg just cadangkan apa supplemen yg blh kita amik utk legakan sakit ni. Blh wasap sy di 0199845402 jika berminat.

      Delete
    2. Salam..dulu sy ada sakit gastrik angin..skrg alhamdulilah..kwn rekemen kan sy susu unta..xda bau pon hamis atau busuk pon..cuma ase pening2 skjp je..slps 2kotak minum..alhmdulilah nampak hasil..skrg sy da jd agent dan nk bantu orang yg ada sakit macam saya dulu..sape2 nak oder mehh whatsap sy 0125148325.nazri

      Delete
  31. Sy pulak mcm tu dah 2 bln aku teruk bnyak sangat angin dlm bdan sy dah penat pigi klinik,hospital tak sembuh pulah tolong bagi tw sy klw ad yg tau ubat buat angin duduk

    ReplyDelete
  32. saya skrg tgh kene.. dulu kene time skolh mengah, kejutkan mmber kul 5 pg, warden bwk hspital kt kul 7. smpi hspital trus cucuk. alhamdulillah ubat tu menjadi tuhan bagi, kes mkn nangka setengah biji. smpi la sy msuk kene balik. lame jgk nk kene blik tu. kt u, kes mkn roti terlebih byk. pg mkn ptg dh mengelupur than sakit. last2 x tahan korek tengkuk bg muntah. pas muntah ok skit. pastu slow2 kontrol mkn. pastu tahun ni dtg balik. sbln 2 kali plak tu. ni tgh tahan sakit. hmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. follow team gastrik n gerd dkt fb..mgkin dpt tip insyallah

      Delete
    2. saya dah hampir setahun medu dan mcm mcm berubat tapi tiada ubat jugak tapi kadang -kadang tak tah nak buat macam mana dah hospital dah mcm rumah kedua sebab tak tahan senak kat dada sampai menyucuk di belakang badan,pening , letih tuhan je yang tahu. redha n pasrah skrg

      Delete
  33. Boleh cuba suppliment 4life Transfer factor insyaAllah...doa,ikhtiar,istiqomah
    https://malaysia.4life.com/wanrosli

    ReplyDelete
  34. In Sya ALLAH .. Cuba ikhtiar ubat herba cina... Blh cari dikedai2 ubat cina

    ReplyDelete
  35. Salam semua , adik2,kakak2,abg2 pakcik makcik , saya sudah mengalami sakit angin medu ni dah lebih 10tahun , cuma saya sekarang sekadar bertahan sahaja, sukar nak pulih tapi insyaallah akan pulih kalau semangat kita berterusan untuk berubat, penyakit angin medu adalah kategori penyakit yang sukar kita nk bg tau org lain mcm mn sakit tu, tapi saya boleh nyatakan disini bahwa saya hampir setiap 2 hari akan menjadi penghuni tetap hospital, kerja2,aktiviti harian terganggu sehingga nk makan apa pun takut, semua org dimalaysia ni ada penyakit ini samada serious atau tak, bagi saya kalau boleh diterjemah dalam angka 1-10 , saya boleh nyatakan sakit saya pada tahap 9, kerana saya akan merasa kesakitan harian seperti penyakit jantung dan kdg2 terpikir mungkin sakit lain seperti hati, hempedu,pankreas, urat saraf , paru2 atau aesofagus termasuklah jantung pada kesakitan harian saya...saya lelaki tapi tetap menangis merintih hal ini kerana kehidupan saya akan sihat dan pulih dlm 1minggu kemudian datang semula dan bertarung kesakitan,sesak nafas dan sebagainya seolah2 mengancam nyawa, akan tetapi saya terus kuat melawan dan sentiasa berusaha walaupun sekarang masih dlm keadaan bertahan, cuma satu pesanan seperti yang saya katakan tadi jika boleh diterjemahkan dalam angka kesakitan kita iaitu 1-10, berusahalah sebelum ia sampai ketahap 5-10, kerana dia akan pulih cuma terpulang pada diri kita sendiri, kerana selepas 5-10 kategori ubat bermula dari ubat putih air kapor tu hinggalah ke paling mahal iaitu gaviscon advance, atau gascon yg paling baik dlm pasaran disamping ubat biji ranitidine hinggalh paling mahal nexium semuanya tak berhasil, kerana semua jenis ubat saya sudah lalui, kos perubatan saya utk ubatan saja melebihi 100k hgga sekarang, saya tetap mencari dan sekiranya saya memperolehi sesuatu saya akan terangkan pada semua, sekiranya sesiapa perlukan nasihat dr pengalaman dan kesakitan saya selama ini saya boleh kongsikan, dalam sementara itu bila saya kehospital doktor ada mencatat masa temujanji kita tapi klau hospital kerajaan ianya akan perlukan masa yg panjang utk satu appoinment , saya tidak teragak2 utk keluarkan wang sendiri hanya semata2 ingin tahu samaada saya ini ada penyakit lain seperti jantung, hati,paru2 atau yg lain2 nya, ternya setelah dibuat kajian dihospital swasta dengan pebeelanjaan lebih 10k saya tidak mempunyai penyakit lain cuma jantung pada kadar sumbat biasa cuma 5% sahaja, atau kategory jantung kanak2, hasil kajian tersebut saya panjangkan utk laporkan ke hospital kerajaan dan tindakan ubat susulan pun diberi ikut jadual , cuma semalam bila kawan saya pulang dari amerika dan dia salah seorang pakar penasihat disana dan telahpun menetap disana, dan menyuruh saya menggunakan dua jenis ubat dgn hanya ada beberapa biji dalam simpanannya ianya agak berkurangan, dia ada memberitahu bahwa itulah beza ubat negara maju dan negara dunia ketiga, generik atau real production, pada asasnya bahan2 ada dari asia, saya termenung mengapa kita tidak di ajar dengan ilmu kesihatan sebagaimana negara maju yang kemungkinan akan menjimatkan wang negara , saya mula membuat satu pencarian lain lagi, insyaallah sesiapa saja yg mahu kan perkwmbangan tentang ubat negara maju dan herba dalam pencarian saya boleh lah terus kita berkongsi pendapat antara satu sama lain hubungi atau nyatakan no fon anda utk kita sama2 mendapat keaihatan yg terbaik, insyallah.....nama saya Roslan 01151979303 Terimakasih rintihan

    ReplyDelete
  36. Saya pun bru kena petua nya kena bland halia hutan dgn halia bara..

    ReplyDelete
  37. Saye pun baru kena. Saye kena tahan wat hospital sbab dalam drah kurang gram. Bila garam dah normal kluar hospital. Skit lain pulak datang. Dada rase berat,prut brangin pdih dan jantung tiba2 brdegup kencang macam nak trcabut nyawa. Allah je yang tahu.Pergi hspital cek jantung normal. Bila kluar hospital kena lagi jantung brdegup kencang. Masa tu bdan dah lembik. Doctor bgi ubat gastrik je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak sama macam saya ....sebijik allah saja yg tahuu ...macam mana nak hilangkan angin ni susah nak kerjaa

      Delete
  38. Salam..ada orang kata petua angin medu adalah bunga betik jantan (tak sure mcm mana rupa) rebus bunga tu dan minum air rebusan setiap hari sampai pulih..sy juga mangsa angin medu..tapi petua ni sy belum cuba lagi..semoga membantu

    ReplyDelete
  39. Sy pun pernah kena. Cuba try swithgel...Insya Allah asbab dgnnya Allah sembuhkan...

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum... ibu saya terkena penyakit nih... selalu menangis, saya tak tahan tengok ibu menangis sorang2...saya tak mampu nak buat apa...semua perubatan dah cuba, pergi jumpa doktor, jumpa ustaz, buat perubatan telur, pergi berurut... macam2 orang kate, salah makan, ada orang hantar, kena sampok, usus kotor, gastrik, gila lah... keluarga saya tak tau dah nak buat apa... ada tips yang berkesan tak?

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum... ibu saya terkena penyakit nih... selalu menangis, saya tak tahan tengok ibu menangis sorang2...saya tak mampu nak buat apa...semua perubatan dah cuba, pergi jumpa doktor, jumpa ustaz, buat perubatan telur, pergi berurut... macam2 orang kate, salah makan, ada orang hantar, kena sampok, usus kotor, gastrik, gila lah... keluarga saya tak tau dah nak buat apa... ada tips yang berkesan tak?

    ReplyDelete
  42. Cuba kawal makan
    Ambil habbatussauda
    Ambil madu + air suam before mkn
    Saya ambil esp shaklee after madu+air suam
    Every 2 jam mesti cr makanan,jgn tunggu lapar
    Elakkan pedas,mknn process,berminyak
    Lebih kan sayur,buah,air mesti suam panas
    Amalkan air halia panas atau milo kosong panas,vitagen/yakult utk atasi sembelit
    Elakkan produk tenusu
    Amalkan b complex,garlic..telan yg ori lagi baik...

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga pesakit gastrik kronik (gerd)yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    6) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570


    ReplyDelete
  44. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete