Sunday, March 10, 2013

Part 1: Beautiful Nara

Pukul 5 aku dah terjaga. Has kata waktu Subuh masuk awal. Aku siap-siap mandi dan solat Subuh. Pagi ni aku nak keluar awal. Sejuk gigil-gigil walaupun ada air panas. Masa ni rasa menyesal pulak datang time sejuk-sejuk.
Tengah aku bersiap-siap, Has bangun dan menyediakan sarapan. Keyteow goreng Jepun. Aku makan kenyang-kenyang sebelum keluar. Jangan tak tau, aku siap bawak bekal lagi.
Kat sana, pukul 6 lebih dah terang benderang ok. Tapi kalau nak kuar time tu, gigil aku rase. Sejuk!!!
Dekat pukul 8 lebih aku menapak keluar ke stesen Subway. Aku menuju kea rah yang sama dari semalam, Shin-mori Furuichi -> Shigino -> Kyobashi -> Tennoji (kalau tak silap). Aku guna route JR Nara Line dari Kyobashi - Tennoji - Nara.

Kalau lapar nampak ni mesti geram kan? @ Kyobashi Station
Aku beratur dekat dengan satu couple warga emas. Aku menyapa dengan bertanya,” Sumimasen, Nara?”. Dorang hangguk-hangguk. So aku rasa betul la ni perjalanan aku nanti.

Dalam perjalanan ke Nara
Tak ramai orang yang naik train ke Nara. Perjalanan agak boring skit, sampai aku rasa terhangguk-hangguk ngantuk. Tapi aku lawan juga perasaan ngantuk tu sebab tak nak lepaskan view di luar. Couple tu duduk tak jauh dari aku.
Tiba di satu station, aku lihat semua orang keluar dari train. Aku blur sekejap. Maklumlah mamai skit. Eh, rasanya tak sampai Nara lagi ni. Rupa-rupanya dorang nak tukar train pulak. Pakcik tu yang lambai-lambai ajak aku turun. Train tu nak buat maintenance ke ape entah. Aku berdiri dekat-dekat dengan couple tu. Masa tulah kami memulakan conversation.
“ You speak Japanese,” sepatah-patah dia tanya.
“ Sukoshi,” sambil tunjuk jari sedikit. Then dia pun menjawab, yang dia hanya tau berbahasa Inggeris sedikit jer. Aku faham dan tersenyum. Dia tanya aku dari mana. Aku jawab,” Malaysia jin des,”. Dia angguk-angguk. Wife dia hanya mendiamkan diri.
Aku cuba bertanyakan berapa suhu ketika tu. Tapi malangnya dia tak faham apa yang aku cuba sampaikan. Dia ajar aku perkataan sejuk dalam bahasa Jepun, “Samui” sambil buat gaya gigil-gigil. Lepas tu perbualan kami seolah-olah terhenti sebab susah nak communicate.

Loving couple
Dalam 10 minit kemudian, ada train berhenti dan aku lihat semua orang naik ke train tersebut. Pakcik tu mengajak aku segera naik. Aku pun expect dia nak pergi Nara jugak. Rupa-rupanya dia berhenti satu stesen sebelum Nara. Aku sempat melambai dan ucap arigatao padanya. Dia tunjuk insyarat no. 1 pada aku. Maksudnya hanya 1 stesen lagi menuju ke Nara. Dia memimpin isterinya perlahan-lahan keluar dari train. Sayu jer hati. Mampukah kita melihat situasi ini di Malaysia? Pasangan warga emas berpimpin tangan? Ada kot, tapi tak banyak kan?
Aku kembali ke dunia nyata. Tak lama lepas tu aku sampai di stesen Nara. Memang ramai yang turun di sini. Keluar dari auto gate, aku segera mencari hala tuju ke Nara Park.
Tiba-tiba aku ternampak Tourist Information Centre di sebelah kiri. Ada orang di situ, aku lek lu. Nanti orang tu blah aku pergi la tanye.

Ada 2 orang perempuan yang bertugas di situ, sorang muda dan seorang makcik. Aku dapat yang muda. English dia memang ok. Dia bagi sehelai map untuk aku.

Ade je orang yang tanye kat kaunter information ni.
 

Aku ada dua pilihan, sama ada nak naik bas atau jalan kaki? Kalau naik bas, sekali naik 200 yen. 5 kali turun naik, dah berape? Cer kire. Ghupe-ghupenye hari tu dorang ade event fireworks malam nanti. Aku tak ingat hari apa yang dorang sambut, tapi macam ritual jugak la. Siap berarak dari bukit ke tepi padang lapang then orang akan bakar bunga api kat situ. Pompuan tu siap cakap aku beruntung sebab datang hari tu, boleh tengok fireworks. Kalau aku tengok fireworks tu, pukul berapa pulak aku nak balik? Takpe, kita layan jer.
 
Dah puas die explain, aku ucap terima kasih dan mula bergerak menuju ke destinasi seterusnya. Aku sempat snap-snap gambar di sekitar station Nara.
 
Keadaan di sekitar station Nara
 JR Nara Station

Keluar dari station, terus ke kiri untuk ke Nara Park


Berpandukan map yang ada, aku mula menyusuri jalan untuk ke Nara Park. Keluar dari station Nara, di sebelah kiri, ada traffic light. Korang akan lintas jalan dan terus menyusuri kedai-kedai untuk ke Nara Park. Jarak perjalanan lebih kurang 1.2km. Estimate dalam 20 minit. Kalau tak sejuk ni, boleh la aku jalan laju-laju. Ni dengan jaket berat lagi..Fuh, rasa macam siput jer. Macam aku cakap tadi, kalau sayang nak bakar lemak or banyak pitih, boleh la naik bas. Aku tak nak, sebab nak jimat. Lagi satu nak jogging katanya..Hehehe..
 
Kofukuji Temple

Tengah perlahan-lahan menapak, aku nampak orang turun naik kat satu bukit ni. Aku pun apa lagi, panjatlah jugak. Rupa-rupanya, di sinilah Kofukuji Temple. Aku tak lama pun di sini, cuma tengok-tengok jer. Aku cuma tertarik dengan tempat "wudhuk" dorang jer. Takut-takut jugak aku nak snap. Mana tau takut orang dorang kata aku tak hormat pulak kan.
 

Nampak tu tempat "whuduk" dorang?
 

Lepas dah tengok Kofukuji Temple, aku berjalan ke kawasan sekitar. Nampak Three Story Pagoda. Kat sini barulah aku nampak beberapa ekor rusa. Teruja sebenarnya.. Besar-besar jugak tau.
 
 
Gambar dari jauh
 
 
Nampak sorang anak Mat Saleh tengah bagi makan rusa. Dah habsi makanan tu, bontot budak tu pulak kene sondol. Boleh tahan ganas rusa-rusa di sini. Dorang nak lagi makanan. Tak cukup yang budak tu bagi.
 
Has sempat ajar aku macam mana nak stopkan rusa-rusa tu bila makanan dah habis. Dengan buat isyarat tangan macam nak reverse tu.. Tapi terbalik. Korang faham ke tak ni? Nantilah aku lukis..Bila zaman tu ek?
 
Aku kesian kat budak tu, so aku pun ajarlah apa yang Has kata kat aku pagi tadi. Kalau rusa tu tak dengar jugak, memang salah ajaranlah nampaknya. Skali betul-betul rusa tu pergi dari situ. Nasiblah dia faham, kalau tak, Shame on you la aku kat situ.
 
Anak mat saleh yang aku ceritakan di atas.

 
Kofukuji Three Story Pagoda
 
Rusa-rusa tu kurang tertarik dengan aku sebab aku takde makanan. Tapi memang ralit tengok rusa-rusa ni. Dah la besar-besar. Jinak pulak tu. Geram tengok. Tapi aku takut-takut jugak nak pegang lagi.
 
Orang memberi makan pada rusa lagi.
 
Aku berjalan lagi dan melalui sebuah padang yang tak berapa besar.  Nampak lagi rusa-rusa yang berkeliaran. Dorang ni memang suka duduk dekat dengan gerai jual makanan ni. Aku tak beli pun makanan rusa tu. Aku tengok jer. Kejam kah aku?
 
Muka mengharap makanan dari aku, tadi non hado..Kijam!!!Aku cuma amek gambar dia tanpa upah.

Si penjual yang tak sempat melarikan diri dari camera.
 
Kalau aku beli, takde sape pun nak tolong ambil gambar untuk aku. So aku rase, tak payah la beli kesimpulannya.

Sedang aku lalu kat sebuah kedai ni, aku nampak makin ramai umat rusa. Takut pulak aku tengok. Aku hanya memerhati keadaan sekeliling. Ada sorang lelaki ni beli makanan rusa dan bagi rusa-rusa ni makan. Dorang ni memang kebulur agaknya. Ada sekor rusa tu boleh pi rentap kertas kat tangan lelaki tu. Tak sempat nak tarik, sakan rusa tu kunyah kertas.  Aku jatuh kesian dengan rusa tu. Sampai kertas pun ingat makanan dah. Aku cepat-cepat snap gambar ni sebelum aku kene serang dek rusa ni.
 
Mampu ko nak lawan kalau dah ramai macam ni. Sapa muncung paling depan, die la yang menang tau.
Choto matte kudasai - take turn boleh?
150 yen untuk makanan rusa.

 
Closed up tengah kunyah kertas. Lapo punye pasal.
 
Memang ralit tengok rusa-rusa ni. Lepas makanan habis, rusa ni datang kat aku pulak. Sondol-sondol mintak makan. Cuak dowh. Aku buat isyarat suruh berambus pun deme buat bodo jer. Alamak, ilmu aku tak menjadi la. So adalah lebih baiknya aku segera angkat kaki.
 
Kalau mampu, boleh naik beca ni. Mampu kah aku?
 

Orang lain dah naik, aku hanya mampu melihat..Teruskan berjalan kaki.
 
 
Sambil melihat gerai-gerai di tepi jalan.
Tak ketinggalan small pond yang kelihatan tenang.
Aku stop sampai sini dulu. Aku rasa dah panjang giler entry ni. Sorry, sebab banyak sangat gambar retis rusa yang aku post. Aku memang enjoy tengok gelagat dorang. Jakun sebab baru dapat pegang rusa.

 
 

 
 

8 comments:

  1. Beautiful Nara..JM ingatkan beautifulnara, blog yang berkisar cerita gossip2 artis tu..kerap jugak JM baca blog tue..eheheh...rupanya lain..kalau tak salah JM beautiful nara maknanya beautiful country..yer ker?..
    Dear, waktu ni musim apa eh?

    ReplyDelete
  2. JM,

    tak pasal2 JM salah faham pulak dgn title sy post tu..lbh kurang maksudnya beautiful country..rase2 blog gosip tu amek nama beautiful nara sbb kecantikan tpt bernama Nara ni..pernah gak baca blog Supermeng Malaya. die pun kata mcm tu..

    sy pergi ni time winter...xcantik sgt...klu skrg, dh masuk spring mesti lawa...penuh dgn bunga2 sakura..oh...rindunya jepun..

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Meng,

      sejuk sangat masa ni...sebab tu gigil2 nak snap gmbr...takmo bukak glove sebab xthn sejuk..

      Delete
  4. rusa tu makan kertas sbb ada lagi kot sisa2 serbuk makanan dia kat kertas tu..hehe..aku pun kadang2 wat perangai camtu gak klu makan cekelat yg dah lembik...hahaha...ops bocor rahsia :P

    aku tak pi Nara aritu..sibuk ke Himeji..org kata tutup tapi aku degil...sekali hamek koo...hahaha :))

    ReplyDelete
  5. Fatt,

    rusa tu nmpk rakus sgt..at least ko xdelah telan selai kertas tu terus...tp ade kwn aku ckp, rusa mmg bantai jer makan ape jer..kertas pun telan...hahaha..lpr sgt dh tu..

    aku ade gak plan nak pg himeji..tp xsempat...gatai nak tgk rusa sondol org kt nara..ngn aku2 skali kene sondol..
    always have next time for u to explore japan..klu dh dok sana nnt..pejam mata jer utk ko smp tmpt2 mcm ni..

    ReplyDelete
  6. bape expenses ke nara from osaka? kalo pakai kintetsu pass ok tak?

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum W.B.T. thanks sebab sudi share pasal percutian kamu kat jepun. =D boleh saya tahu kat mana nak beli beg and kasot cantek2? maksod saya kawasan mane eh? akhihabara ke mane? and kasot and beg kat sane yg branded macam guess or brand jepon yg laen2 mahal tak kalo nak shopping kat sane? thanks in advance.. =)

    ReplyDelete