Friday, February 22, 2013

Travel VS PTPTN

Aku rindu nak update cerita Jepun aku, tapi keadaan busy sangat. Start dari outing kat KLCC last weekend, aku terus non stop busy bee..
Esok aku akan backpack lagi..Tapi dekat-dekat jer la.
Tiket dah check in.
Hotel dah confirm.
Duit lagi belum tukar. Malam ni la kot.

TRAVEL

VS


PTPTN




Last jangan lupa, check dulu sama ada korang ni boleh keluar negara atau tidak. Sekarang ni pihak PTPTN dah link ngan polis, so lagi strict. Dulu imigresen jer yang tahan, tapi sekarang polis dah amik alih tugas.
Ni info dari kawan aku yang kerja di imigresen, kalau blacklist PTPTN, tak boleh buat passport dan ada masalah untuk renew passport. Aku dengar pun cuak. So, bagi peminjam mana-mana pinjaman, PTPTN la especially. Kalau dah kerja tu tolonglah activate akaun pembayaran korang tu. At least nampak effort kita untuk bayar walaupun sedikit, dari kita buat bodoh sombong langsung tak nak ambil tahu, tup-tup sampai masa nak fly korang baru tau korang sebenarnya dah kena BLACKLIST dari ke luar negara. Sedih kan masa tu?
Kalau yang belum dapat kerja lagi, sila berhubung dengan PTPTN bagitau korang tak dapat kerja lagi. Boleh mintak tangguh.
Lagi satu yang penting jugak, jangan sebab korang berhutang, orang lain yang jadi penjamin korang jadi mangsa. Pengkongsian dari blog Jari Manis. Tak pasal-pasal orang sakit hati dengan kita pulak nanti. Tolong ambil kira semua ni sebelum kita travel.
Kelik sini untuk info lanjut


4 comments:

  1. Hoyeee suka entry ni :-)
    Good kekadang ada yg terlepas pandang bab ni, thanks dear

    ReplyDelete
  2. memang betul kita kena langsaikan hutang. saya dah bayar habis dari tahun 2010. tapi sampai ke hari ni tak settle2 lagi. haru betul la ptptn ni.

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah.. ptptn da settle.. :) dapat tukr jadi biasiswa... :)

    ReplyDelete
  4. JM,

    Kebetulan sy jumpa kawan sy yg kerja imigresen, so dia yg byk bg info terbaru tentang ni. Lepas tu baru terbaca blog JM tentang mara tu. terus dapat idea untuk share. Orang kadang selalu buat remeh pasal ni, biarkan jer amaran dari PTPTN. sekarang jgn main2 yer..Tak kire sape pun, tak lari dari PTPTN.

    Syieda,

    Bestnya dah habis bayar hutang PTPTN. kene berhubung dgn ptptn la supaya nama anda clear sebagai peminjam

    Zette,

    TAHNIAH!!!!!!!!pelajar cemerlang gemilang ni. tak payah pening nak pk macam mana nak bayar loan ptptn. anda mampu travel dan hidup dengan tenang.

    ReplyDelete