Wednesday, February 13, 2013

Part 3 : Osaka

Cantikkan?

Lepas dah setel angkat beg semua, aku berehat sekejap. Has tanya aku betul ke nak terus jalan-jalan hari ni? Aku tak penat ke? Berulang kali die tanye. Aku cakap aku ok, dah biasa. Aku tau dorang penat. Has seharian dari Alor Setar, Syuk seharian dari Bangkok. Memang letih la..Aku datang Jepun ni nak jalan-jalan, mana boleh rehat.


View dari pagar apartment Has. Maaf, aku tak ambil gambar dalam apartment. Outside only.

Aku dulu yang book bilik air. Toilet kat rumah Has pun ade bidet ok. Gile perak aku…Lepas dah mandi semua, baru rasa segar. Aku rasa lapar giler sebab aku tak makan pun nasi lemak dalam flight tadi. Siap bawak balik lagi. Prosperity Burger yang aku bawak semalam pun tak sempat makan.

Cuaca sejuk-sejuk ni menyebabkan cepat jer rase lapar. Aku dah prepare makanan instant siap-siap sebab tau kami takde masa nak masak punya. Tambah pulak masing-masing dah penat. So menu brunch(breakfast+lunch) hari tu nasi berlaukan kari ayam Tesco dan serunding daging. Tu pun dah heaven aku rase. Syukur kenyang alhamdulillah…
Walaupun aku datang ke sini tinggal di rumah kawan aku, aku bawak bekalan makanan untuk diri aku dan Has sekeluarga. Kalau dah tekak Melayu, mesti cari jugak makanan dari Malaysia betul tak? Aku dah prepare sekotak makanan sebelum ke Jepun. Aku ade bekalkan Has cili kering, susu tepung, milo, susu manis, rempah ratus, serbuk kari, bihun, maggi. Aku bawak jugak barang-barang lain macam sardine, tuna, sos cili, roti pita, beras. Kalau di Malaysia, kita rasa murah jer barang ni semua. Kalau di sana, harganya boleh jadi berlipat ganda.


Bekalan makanan yang aku bawa


Aku bawak ketupat daun pisang dalam bungkusan sebelah kiri. Ikan sardin dan kari ayam Tesco is a must!!!



Adat orang menumpang, kalau boleh janganlah kita menyusahkan tuan rumah. Dapat tumpang pun dah bersyukur. Sikit atau banyak rezeki yang ada, kami makan sama-sama.
Lepas dah selesai makan 2,3 round(banyaknya makan)aku solat jamak dulu sebelum keluar. Ok, I’m lying. Syuk bagi explanation kat aku macam mana nak ke subway yang dekat dengan rumah dorang ni sambil bagi list station mana yang aku nak pergi, train apa aku nak naik. Aku tak study pun guna hyperdia yang orang selalu pakai tu. Sebab aku tak cukup masa, lepas tu aku tak tau hala tuju mana aku nak pergi. Aku memang masih blur lagi awal-awal ni. Tapi aku rase aku boleh walaupun 50-50.


Has risau dengan aku. Takut aku sesat, sebab die pun sesat barat jugak masa awal-awal pergi sana. Aku just bagitau dia, sesat tu normal. Yang penting kita usaha cari jalan.


Aku mulakan dengan lafaz Bismillah, melangkah keluar rumah. Tipulah cakap kalau aku tak nebes.  Aku berjalan laju untuk mengurangkan rasa sejuk. Dari rumah Has, aku perlu menaiki subway untuk ke station JR.



Sampai di station subway Shinmori – Furuichi, aku rasa macam takut-takut sebab aku tnegok suasana lengang jer. Kata subway, aku kene turun underground. Teringat pulak masa aku di Hamburg dulu. Lengang jer station subway. Sunyi. Mulalah terbayang macam-macam. Kalau kene pow macam mana sambil kene acu pisau. Huh, suke bayang yang bukan-bukan.


Sebelum apa-apa aku kene beli tiket dulu. Dengar ya, JR pass aku tak boleh digunakan untuk subway. Kalau pakai Kansai Thru Pass mungkin boleh pakai kot untuk subway.


Sampai di depan mesin, aku tau aku ade masalah. Aku pernah baca di blog Chawanna masa dia mula-mula nak beli tiket. Yang tertera di skrin adalah harga tiket, bukan route ke mana kita nak pergi.


Aku tekan punat English. Kuarlah senarai harga tiket. Cis, macam mana aku nak beli ni. Nak tanye pun takde orang. Yang aku tau, aku nak ke stesen Imazatao. Aku tulis semua tau, dari stesen ni, aku akan turun ke stesen Shigino, 3 stesen jer dari sini.  Aku nampak tulisan Jepun yang ada 2 jenis, yang nampak complicated tu dalam tulisan Kanji, kalau tulisan sebijik-sebijik tu dalam tulisan Hiragana.


Aku cuba baca dan cari. Akhirnya aku jumpa, stesen Shigino. Aku dulu pernah belajar tulisan dan bahasa Jepun zaman aku sekolah. Sekarang semua dah berkarat, sikit-sikit jer ingat. Nasiblah boleh baca lagi. Membantu lah sikit sebanyak. Aku kene bayar 230 yen untuk ke stesen Shigino. Kalau convert sakit jugak tu..Mahal kan? Aku masuk duit kertas dalam mesin dan kuar duit syiling. Ada 100 yen, 500 yen, 10 yen, 20 yen. Aku kene belajar pakai syiling pulak.


Untuk memastikan laluan aku betul, aku tanye pada sorang budak sekolah yang baru kuar dari pintu mesin tu. Korang nak tau aku tanye macam mane? Tak payah la beria-beria speaking.


“Imazatao?” Sambil tunjuk kanan kiri.

“Hait” Sambil tunjuk arah.

“Arigatao.” Sambil tunduk kepala sikit sebagai tanda terima kasih dan berlalu pergi.

Imazato - Kanan, Itakano - Kiri

Itu antara cara pertama aku berkomunikasi di sana. Aku kira setiap stesen yang train ni berhenti. Takut terlepas katakan. Orang Jepun ni, sebelum train buka sampai, dorang dah berdiri siap-siap depan pintu tunggu pintu train dibuka. Kalau kita kat sini, boleh tunggu lagi kat kerusi. Aku pun buat macam tu jugak pada mulanya.

JR Shigino Station - Kyobashi

Keluar dari station Shigino aku rasa cuak. Eh mana pulak JR station ni? Aku tawakal, keluar dari station subway ni ke arah kanan. Leganya, tak berapa langkah, aku nampak sign JR Shigino. So sekarang aku boleh utilize JR pass aku sepuas-puasnya.


Masuk cuma tunjuk pass kat pegawai bertugas dan dorang dengan semangatnya akan cakap Arigatao kuat-kuat. Dari Shigino, aku akan naik JR ke Kyobashi. Aku tak cakap pun aku pergi mane lagi kan untuk first destinasi aku kan? Takpe, kasik surprise dulu..


Tennoji Station ni jauh sebenarnya.
Sampai di station Kyobashi, aku naik train yang menuju ke Tennoji. Tennoji ni terletak dalam Osaka Loop Line. Korang boleh tengok route ni dalam Kansai Area Pass tu. Aku cuma nak pergi satu station jer lepas Kyobashi tu, station Osakajokoen. Aku nak pergi tengok Osaka Castle sebenarnya.

Satu station jer dari Kyobashi - Osakajokoen (Osaka Castle)

Sampai di station Osakajokoen, aku keluar dari station. Tak nampak bayang castle lagi. Aku berjalan ikut orang ramai-ramai.  Sampai ke tengah park tu, ada papan tanda “You Are Here”. Aku cuba cari mana terletaknya castle tu. Sambil aku tengok map tu, ade satu geng cina pun mencari-cari castle tu jugak. Aku tunjuk di mana letaknya castle tu.

Map to Osaka Castle
Untuk tau lebih lanjut, boleh tengok map besar ni.

Rupe-rupenye dorang ni dari Korea, Gangnam style! Jom nari gangnam dulu. Hiks. Dorang ni 4 orang semuanya, sorang jejaka, 3 awek. Awek yang tegur aku tu dari Seoul, ada yang dari Busan dan ada dari Jeju Island. Kalau sebut tempat pelik-pelik mesti aku tak tau. Dorang kata, dorang lari ke Jepun sebab kat Korea sejuk sangat sekarang ni. Dorang jalan laju dari aku. So aku tertinggal di belakang. Ah, tak kisahla. Aku pun datang sorang jugak tadi.




Dari papan tanda tadi, boleh nampak Convention Hall di depan aku. Aku kene belok kiri dan jalan lurus sampai aku nampak tasik di depan aku. Sebenarnya korang akan melalui satu pintu besar macam pintu gerbang. Kalau dah sampai pintu gerbang ni, dah boleh nampak Osaka Castle kat atas bukit tu. Kene panjat sikitlah untuk sampai ke Osaka Castle.

Pintu gerbang yang aku maksudkan tadi

Aku nampak ramai orang berjogging dan mengambil gambar di sekitar tasik. Akhirnya aku selamat sampai setelah penat mendaki. Kaki dah start sakit sebenarnya sebab cuaca sejuk dan berjalan banyak.

Lepas dari pintu gerbang ni korang akan nampak dah Osaka Castle

Burung berehat sebelum aku datang

Bridge yang menyambungkan laluan ke Osaka Castle



Aku mula-mula tak pasti samada aku nak masuk ke istana or tak..Tapi last-last aku rase nak masuk sebab aku nak tengok ape ade dalam castle tu. Aku tunjuk pass aku dan aku dapat diskaun 100 yen untuk tiket masuk ke Osaka Castle ni. Harga sebenar 600 yen, aku dapat 500 yen.

Castle ni ada banyak tingkat sebenarnya. Dalam castle ni, korang jangan suka-suka hati ambil gambar. Bukan semua tingkat boleh ambil gambar tau. Ada certain floor jer yang boleh ambil gambar.

Antara video yang ditayangkan dalam istana

Gambar-gambar dalam istana musium ni. Sesiapa berminat nak sewa pakaian perang untuk ambil gambar pun boleh.

Ada tour jugak kalau korang nak join. Actually ni lah satu-satu castle yang ada kat Osaka ni. Castle ni dibina di atas bukit. Nak buat base die jer, dorang angkut batu-batu besar, susun serong-serong. Then lepas tu baru naikkan istana tu. Dorang ada tayang video/tayangan tentang sejarah pembinaan istana, perang, shogun, siapa yang pernah menginap di situ. Yang aku tertarik, Istana ni pernah terbakar sebab disambar kilat. Tapi lepas tu dorang bina balik istana ni.


Uniknya istana ni sebab dibina dikelilingi tasik. Kalau korang datang musim spring atau autumn, mesti cantik giler. Time winter, ranting dengan batang jer yang ada. Aku naik ke rooftop untuk tengok view sekitar Osaka. Jaga-jaga kat sini sebab angin bertiup kuat.  Kalau tak cukup berat boleh melayang tau. Hahaha, aku acah jer. Kamera la boleh melayang kalau silap pegang. Aku tak boleh berlama-lama di luar ni sebab sejuk.




Layan view dari roof top Osaka Castle

Aku pusing satu round lagi dan turun ke bawah. Aku rasa bosan pulak lama-lama kat sini. Nasihat aku, tak payah masuk la kot. Hehe..Pose-pose ambil gambar di luar dah cukup.


Semakin cuaca menginjak senja, makin lawa pulak view sekitar istana. Cuaca makin sejuk. Kedai-kedai di sekitar istana mula berkemas-kemas untuk tutup. Sambil layan view dengan cuaca sejuk, aku duduk di kerusi berhampiran dan makan prosperity burger. Layan walaupun sejuk.

Walaupun sejuk, sedap mata memandang..

Korang layan ajerlah gambar kat bawah ni. Musim winter, senja awal. Pukul 5 lebih dah start gelap. Aku tak ingat nama bangunan yang macam istana tu, bersebelahan dengan Osaka Castle.

Aku tak ingat apa nama bangunan ni, ada sesiapa boleh tolong?


Sejuk giler masa ni
Dari depan




Osaka Castle Winter 2013

9 comments:

  1. sugoi ne anata wa, hitoritabi ga dekimasu ne...urayamashi yo (-_-)...

    ReplyDelete
  2. Wow.. bestnye.. cantik pic kt osaka castle.. (^___^)v

    ReplyDelete
  3. Loh sorang je rupanya, ingatkan si has tu temankan :-), klau JM lah, tak terbeli tiket train tu x tahu langsung bhs japang ni :-) hebat betullah :-)

    ReplyDelete
  4. plain83,

    tinggi benor bahasa jepun mu itu. akan kujawab nnt..

    maria,

    thanks dear..memang cantik sgt kt osaka castle tu..klu time cherry blossom i dont know how to say...nnt sy upload gmbr lg..byk sgt gmbr kt sini sbb teruja..:)

    JM,

    Has mmg xboleh pergi mana-mana. sy tau die letih..lgpn lame die xjmp husband die..dorg nak rest kt rumah jer since balik..J pn boleh klu study awal2..sy xspt study, byk redah jer..dun worry, jepun xsusah spt yg disgka..

    abng meng,

    o yeahhhhh...mu singgah sini..kembang ht ambe..cuaca cantik meng...matahari bersinar-sinar...tp sejuk yg amats ok!!! aku berangan ambil gmbr gune camera br kt sini..thanks ya sudi singgah..

    ReplyDelete
  5. theres a few places yang I termiss masa gi Osaka sbb focus byk on Kyoto. nak lipat lagi skali kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lily,

      tu tandanya kene repeat lg tu..i pulak tak habis cover kyoto..xcukup masa..tu pun kene lipat lg lah..ape2 pun for me, jepun mmg best..

      Delete
  6. Replies
    1. Cik Adek Manes,

      invite la I to your blog...I tak dapat masuk la, by invitation only..

      hait, osaka des..welcome!!!korea xsmpai lagi, pg jepun dulu..

      Delete