Friday, February 1, 2013

Tips Memanjat Gunung Kinabalu untuk Newbie

Ada kawan aku tanya macam ni, kalau orang tu takde experience panjat gunung, boleh ke terus panjat gunung kinabalu. Even hari-hari jogging? Ada kawan die ajak panjat gunung kinabalu. Then kawan aku cakap die tak berani sebab rasa macam kene praktis panjat gunung lain dulu.

Aku rasa soalan ni soalan biasa kita dengar berkaitan gunung kinabalu. Kalau korang ade baca trip aku mendaki ke kinabalu, jawapannya aku tak pernah panjat mana-mana gunung sebelum tu. Gunung Kinabalu adalah gunung pertama yang aku panjat. Dalam entri tu aku ada selitkan cerita ada sorang mamat ortodoks yang merendah-rendahkan kemampuan aku sebab aku gila kentang start terus panjat gunung kinabalu tanpa mendaki gunung-gunung lain di Malaysia ni. At least cubalah bagi semangat pada aku, bukannya rendah-rendahkan aku.

Aku bagi simple tips jer pada kawan aku.

1.       Jogging bagus untuk meningkatkan stamina tapi tak cukup kalau berjogging jer.
2.       Berlatih naik turun tangga, sebab nak latih otot kaki korang supaya tak cramp nak memanjat dan naik gunung nanti.
3.       Aku rasa yang paling penting adalah berenang sebab dengan berenang dapat melatih paru-paru korang jadi lebih besar. (part ni aku fail sebab aku tak reti berenang) Latihan pernafasan ni sangat berguna sebab lepas dari Laban Rata, kadar oksigen semakin kurang  dan kurang rasa sangat-sangat letih, tak cukup nafas. Latihan renang dapat membantu korang menghadapi situasi ni.

Aku hanya buat latihan no. 1 dan 2 dan aku rasa susah sangat bila lepas melalui Sayat-Sayat Hut. Rasa tak cukup nyawa. Tapi yang penting semangat dan keazaman yang kuat untuk sampai ke puncak menyebabkan aku mampu sampai akhirnya..Aku harap info aku tak seberapa ni dapat membantu sesiapa yang teringin nak memanjat gunung Kinabalu.

Tak jadi issue tak pernah memanjat mana-mana gunung, tapi nak memanjat gunung kinabalu. Trek mendaki di Gunung Kinabalu memang telah tersedia, teratur dan treknya landai, bukan kene memanjat 90 darjah melekat di batu. Mengikut kawan-kawan aku, kalau sesiapa pernah panjat Gunung Nuang, mesti boleh sampai ke puncak Kinabalu sebab Gunung Nuang memang kategori hardcore termasuklah Gunung Tahan.

Kalau korang mampu dan nak mencabar diri korang, aku nasihatkan go for it. Sesungguhnya pengalaman berada di puncak Kinabalu adalah satu pengalaman yang tak dapat dilupakan dan sangat manis untuk dikenang. Hanya orang yang pernah sampai ke sana yang faham apa yang aku cuba sampaikan ni. Korang akan rasa langit tu sangat dekat di atas kepala korang.

2 comments:

  1. thanks for the entri
    berdebar pula sy
    dah book untuk bulan 8 nih
    pengalaman mendaki mmg takde.praktis habuk pun xde
    insyaALLAH akan cuba no 1 dgn 2 nnt.hehe

    ReplyDelete
  2. Hi AjlaA,

    thanks sudi komen..xpe, lame lagi tu..ade mase lagi..klu blh jgn pergi kosong lah yer..bkn ape, nnt awk yg pnt..better kt train diri kt dulu sblm pg..sbb tkt otot tetibe kejang sbb xbiase keje kuat...yg plg pntg adalah smgt utk menawan pnck kinabalu ok!!!!

    ReplyDelete