Thursday, February 28, 2013

Part 4 : Osaka - Umeda Sky Building Preview

Sorry kawan-kawan sebab lambat update blog. Kawan aku kat Jepun tu tak habis-habis pm kat fb tanya. Bila nak sambung story. Terharu mak..

Ok, lets continue our journey.

Best kan layan gambar kat Osaka Castle? Aku tak nafikan memang cantik sangat view di sekitar istana tu. Memang ramai orang Jepun sendiri yang datang sambil bawak camera mesin gun (lense yang bapak panjang tu) untuk shoot gambar kat sini. Kalau tak sejuk, lagi lama aku kat sini. Kedai-kedai pun dah nak tutup.
Aku snap lagi gambar sebelum beransur pergi. Ni baru first place yang aku pergi, aku dah boleh jatuh cinta dengan Jepun. (Kalau orang Jepun apatah lagi). Masa dalam flight pun dah puas cuci mata sebab steward Japang ni hensem-hensem belaka. Tu yang cover tido skit. Takut ade air liur basi meleleh pulak...ekekekekeke...
Aku kembali ke stesen JR Osakajokoen untuk teruskan perjalanan ke tempat lain. Kali ni aku beranikan diri untuk try n error. Aku dah rasa confident sikit. Kalau sesat, patah jer balik kat station tadi. Tu jer cara aku.
Kali ni aku naik train dari Osakajokoen ke Osaka Station, dalam laluan JR Osaka Loop Line. Niak train dalam 10 minit, aku sampai di Osaka Station.Time ni dah ramai giler umat manusia. Orang dah balik kerja katakan. Lagipun Jumaat last day kerja, so ramai yang nak lepak-lepak minum dengan kawan-kawan di luar.
Aku membelah lautan manusia yang masing-masing berebut dengan hal sendiri. Aku jer tak nampak hala tuju lagi. Aku relax-relax dulu kejap. Pergi toilet lepaskan hajat. Kat sini toilet die agak kotor sikit dan berbau sebab ramai orang kot. Lepas tu takde toilet bidet-bidet ni.  Sebab dah tak tahan, terpaksa jugak guna toilet ni.
Bile dah ok semua, aku keluar dari toilet dan mencari arah tuju untuk ke Umeda Sky Building. Siyes I have no idea. Tengok semua orang bergerak pantas, aku rasa aku sangat-sangat ketinggalan. Setelah berfikir-fikir, aku rasa lebih baik aku tanye jer orang check tiket tu.

"Sumimasen,"
"I want to go to Umeda Sky Building." Sambil tunjuk pamplet merangkap map Osaka pada orang tersebut.  Dia faham apa yang aku maksudkan dan dia segera mengambil sekeping MAP around Osaka & Umeda Station. Dia terangkan pada aku sambil lukis kat map tu. Punyalah nak bagi aku faham. Aku angguk-angguk even aku dah start pening.

Selesai semua,"Arigatao" sambil tunduk tanda hormat.

Ingat-ingat lupa, aku keluar melalui Gate 9/Sakurabashi Gate. Dari gate tersebut, aku kena melintas jalan dan berjalan di sekitar Shopping Complex ALBi. Aku tengok begitu banyak pakaian sejuk yang diperagakan. Memang branded item punye la. Aku menyusuri jalan di tepi bangunan ALBi tu sampai ke hujung. Dari situ, aku melintas jalan lagi untuk ke seberang. Kali ni perjalanan agak jauh. Aku perlu mencari underground passage untuk menuju ke Umeda Sky Building.

Dah jalan-jalan, patutnya aku ke kiri, tapi aku ke kanan. Korang tau tak aku pergi mana? Aku termasuk bangunan yang tengah construction. Patutla aku rasa pelik dan semua orang pandang aku. Aku siap pi turun tangga sebab ingat underground. Lepas tu aku tengok orang-orang di situ semuanya agak comot, kata kerja contract. Takkan pakai kot puulak kan?

Aku rasa aku dah silap, aku cepat-cepat naik balik. Aku beranikan diri tanya seorang lelaki yang baru pulang dari kerja. Aku tau dia nak tolong aku, tapi dia tak tau cakap English. Last-last, aku cakap terima kasih dan teruskan perjalanan.  Aku dah terlepas ke Grand Front Osaka.

Aku dah penat sebenarnya, dengan sejuk. Kaki sakit. Tapi aku gagahkan diri juga. Aku patah balik semula ke tempat construction tadi. Kali ni aku tanya pada sorang buruh yang sedang menyapu habuk-habuk dari sisa gerudi jalan.

Serius aku tak sangka, buruh ni Englishnya agak bagus. Yang menyebabkan aku sesat sebab construction pada bangunan tu. Aku tak tau mana nak cross untuk menuju ke underground.

Dia tunjukkan aku jalan yang aku lalu. Bersungguh-sungguh dia terangkan pada aku. Aku rasa appreciate sangat dengan dia. Aku berkali-kali tunduk sambil ucapkan Arigatao. Aku dah penat sangat sebab lalu jalan sama berulang kali. Nampak Umeda Sky Building dah dekat, tapi tak tau nape rasa masih jauh.

Aku melintas di depan sikit dan after 50 langkah, aku nampak tangga ke underground. Ramai orang lalu lalang di sini. Underground passage ni agak jauh, lebih kurang 500m. Aku gagahkan diri untuk sampai.

Akhirnya aku terpacak di bawah bangunan Umeda Sky Building. Nampak tinggi jugak. Aku snap sana sini sebelum naik ke atas. Tambah pulak kadang kala angin bertiup. Sejuknya. Baru pukul 7 dah macam pukul 9 malam.

Moh kita dongak ke atas, lenguh jugak kepala nak snap. Maaplah yer, kamera cabuk jer.

Pandangan dari aras bawah
Westin Osaka if not mistaken

 
Akan ku sambung lagi..

p/s : Sabar no Has, banyak story lagi nak cerita ni.

 

4 comments:

  1. Alaa..tengah syiok baca tetiba sambung lak..apa yg best kat Umeda Sky Building ni..leh tgk view japang waktu malam ehh..

    ReplyDelete
  2. JM,

    semalam dah ngantuk..smpai tersengguk-sengguk update blog..inshaALLAH akan bersambung yer.

    zette,

    aah, Jepun..jom pergi sana..tak semahal yg disangka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke? baiklah.. harus mengorek lagi tabung cap itik.. cap ayam da pecah hari tu.. heheh :P

      Delete