Sunday, February 3, 2013

Seharian di Utara Tanah Air

Mai Cek Oi Mai Che Mai
 
mai cek oi mai cek mai
kita ke negeqhi Kedah
mai oi bagi qhamai
jamu nasik kawah c/0

naik kapai teqhebang
tuqhun kepala batayh
makan toksah bimbang
kami banyak beqhayh

ikut lebuhqhaya
teqhuih ke Kayu Hitam
jaga cek oi jaga
qheta meneqhu-neqhang
qheta meneqhu-meneqhang

mengkala mai kedah
singgah lah ke Pekan Qhabu
minum nira nipah
makan emping keqhabu

kot lah qhasanya penat
jom pi ke langkawi
langgah ayaq gamat
minumlah ayaq tongkat ali
langgah ayaq gamat
muka naik seqhi

Kedah sudahla maju
tak lagi macam lah dulu
qhumah seqheba baqhu
kenduri ada selalu

tengok sana sini
pembangunan seqhata negeqhi
ada mesin padi
ada kelang besi

melawak oqhang Kedah
jangan cepat teqhasa
toksah dok kesah
bekawan cepat meseqha 2x

ulangc/o

kot lah qhasanya penat
jom pi ke langkawi
langgah ayaq gamat
minumlah ayaq tongkat ali
langgah ayaq gamat
muka naik seqhi

Kedah sudahla maju
tak lagi macam lah dulu
qhumah seqheba baqhu
kenduri ada selalu
Pagi yang tenang dan damai.
 
Hari ni memang kerja gila yang aku buat. Pagi-pagi terbang ke Penang nak menghadiri wedding kawan ofis. Aku pinjam kereta adik sepupu aku, kereta manual hoccay. Hebat tak hebat drive manual di Penang? Sorry orang Penang, especially orang pulau. Orang kat sana drive memang macam orang gila. Suka-suka hati jer memotong ikut dan, kanan ke kiri ke..Ade ku kesah? Mungkin itu yang dorang fikir..

 
Dapat kereta aku terus memecut ke Sungai Petani, niat nak singgah kubur arwah abah sekejap. Alhamdulillah, kawasan kubur dan clear, terang benderang. Dah tak scary lagi sebab semua pokok besar telah ditebang dan dibersihkan.

 
Tengah bersih rumput-rumput kering di sekitar kubur abah, aku ternampak seekor pacat. Ade jugak pacat tengah panas terik tu. Terus aku tak jadi duduk sebab takut die bawak geng.

 
Tak lama lepas tu, aku bergerak ke Alor Setar untuk bertemu kenalan lama. Ada sedikit urusan yang perlu aku sertakan.

Snap dari dalam kereta kat traffic light sebelum Laguna Merbuk
Gunung Jerai yang tersergam indah. Lawanya kampung aku...

 
Makcik Nab@Cik Nab yang aku kenal sekian lama, masih ramah tamah dan baik seperti dulu. Aku tau aku tak mampu nak menolak untuk lunch di situ sedangkan aku tau aku nak pergi makan kenduri lagi..
 
Banyak yang aku dan anak Cik Nab, Ima bualkan. Kenangan kami masa bersekolah dulu. Lauk tengah hari terhidang penuh meja. Ya Allah sedapnya wei…Ada sup tulang, kerabu pelam@lebih kurang somtam, kerabu perut@tuala bak kata orang Kedah, kelempung@paru bahasa Kedah lagi, air asam dan tak lupa jugak ikan goreng. Fuih memang kenelah dengan taste aku.


Me dan Ima, kami kenal since tadika lagi...

Aku dah telambat nak pegi kenduri. Lagi drama, aku tetinggal kad kawen. Bengong kan!! Ni semua pasal kelam kabut pagi tadi. Call tanya kawan aku mintak GPS coordinate. Ape kejadahnya aku buat salah jadi invalid pulak. Gigih aku drive masuk Bukit Mertajam..Nak dijadikan cerita. Aku sesat barat…Masuk jalan bendang yang sekangkang kera tu. Nasib tak jatuh dalam bendang. Memang kerja gila. Aku dah nak nangis sebenarnya. Kuatkan hati.

 
Akhirnya pukul 7 aku sampai rumah pengantin. Tak pernah dibuat orang lain. Aku jer buat, sebab tersesat barat. Pengantin pulak pergi photoshoot outdoor. Aku tunggu dalam kete tercongok sorang-sorang. Lepas pengantin balik, dia jemput aku masuk dalam rumah.

Baju design sendiri ok...Cantik, sesuai untuk orang tinggi lampai.

Taraaaaaaaaa akhirnya dapat jugak aku ambil gambar dengan pengantin.



 
Kalau ikutkan hati aku, aku dah nak patah balik Penang. Tapi sebab memikirkan amanah yang aku bawak, aku teruskan jugak perjalanan walaupun 4-5 kali aku sesat.

Lepas makan, aku mintak izin untuk pulang. Dalam perjalanan ke rumah adik sepupu aku, aku sesat lagi. Sebab aku tak ingat sangat jalan waktu siang dan malam.

Akhirnya aku selamat kembali ke Kuala Lumpur dan melepak di Marry Brown sementara menunggu pagi esok.


Batu bata yang disusun sekeliling kubur jadi tunggang langgang sebab kubur arway ayah aku di laluan air, so tanah selalu mendap..
 
Al-Fatihah buat arwah abah yang telah kembali ke rahmatullah pada 26 Januari 2009, 4 tahun yang lalu.

Selamat Pengantin Baru untuk Hawa dan Hasbi, semoga berkekalan hingga ke Jannah..Amin..

No comments:

Post a Comment