Thursday, December 6, 2012

Sydney - Day 2 (Part 1)

Travelogue Melbourne/Sydney - Day 1 (Part 3)

Selesai makan, kami pun segera pulang. Kak Munirah ada komitmen lain lagi, kami pun faham. Balik ke Malaysia Hall, hujan turun renyai-renyai. Angin bertiup menyebabkan kami rasa kesejukan. Mata aku dah mengantuk tahap gaban ni. Aku bagi laluan pada Kak Teh dulu untuk mandi sebab dia nak solat Maghrib. Pesan Kak Teh, jangan bukak air panas terlalu lama sebab takut wap memenuhi bilik air. Kat Ozy ni sensitip sikit. Kalau wap tu keluar dan meresap masuk ke Smoke Detector, bomba terus datang. Nanti tak pasal-pasal Malaysia Hall kene saman. Dieorang takut student masak-masak dalam bilik sebab tulah dieorang pasang smoke detector tu. Segarnya badan dapat mandi setelah seharian kepenatan. Usai mandi, perut pun dah kenyang. Pukul 8.30 aku dah terlelap. Kak Teh yang dok layan tv sorang-sorang.

Keesokan paginya aku bangun awal, pukul 6. Rasa segar bugar. Cepat-cepat mandi walaupun sejuk. Kak Teh bangun lebih awal dari aku, mungkin sebab dia dah terbiasa. Kami bersiap-siap untuk keluar round-round town hari ni. Nak tengok Sydney Opera House. Kami nak breakfast di cafe dulu sebelum keluar. Kak Teh dok provoke aku cakap nasi lemak and teh tarik kat Malaysia Hall tu sedap sangat. Aku pun apa lagi nak jugak rasa.

Turun-turun bawah, masih gelap lagi. Kami menunggu-nunggu pukul berapa kitchen nak buka.  Dalam 15 minit kami menunggu, kami ambil keputusan untuk segera keluar. Hangin dah ni, perut pun dah lapar. Hujan turun agak lebat sebelum tu. Aku dengan Kak Teh dah prepare baju tebal sebab cuaca sangat-sangatlah sejuk. Tengah menunggu bas,  kami disapa oleh seorang warga emas yang sedang terkial-kial memakai baju hujan. Aku dengan Kak Teh membantunya memakai baju hujan.


Bus stop di sebarang jalan Malaysian Hall
Kami menunggu bas no 372,374 atau 376 untuk menuju ke city. Sedang menunggu bas, kelihatan satu family Melayu sedang jalan beriringan menuju ke bus stop. Kami bersalaman, kitakan orang Melayu. Rupa-rupanya family ni datang untuk konvo anaknya di Brisbane yang baru habis TESL. So dah alang-alang ke Ozy, datanglah ke Sydney ni. Mereka akan pulang ke KL pada petang itu juga.
Tak lama lepas tu, bas pun sampai. Kami segera memanjat bas. Tiket bas berharga 3.30 AUD. Naik bas dalam 15 minit, kami sampai ke town. Kami turun di terowong yang aku lalu semalam. Hujan semakin reda. Aku ngan Kak Teh berpisah dengan family dari Malaysia tu di sini. Masing-masing ada hala tuju masing-masing.

Railway Square YHA - dekat central jer, senang kalau naik bas
Tempat pertama yang ingin kami pergi adalah Paddy Market.

Kak Teh @ Paddy Market



CDB Free Shuttle 555
info : www.sydneybuses.info

2 comments:

  1. Selamat bercuti, semoga membawa kenangan manis percutian Sydney ni.

    ReplyDelete
  2. Hi Kak Zana...

    sy tidak bercuti kemana2 pun..ni entry termendap dr thn lepas..dh setahun berlalu..dh perap jd pekasam..byk kenangan masa sy di sydney ni..

    ReplyDelete