Tuesday, November 27, 2012

B.B.Q Chicken Wing


Hari Chicken Wing pulak. Ni pasal teringat chicken wing kat Ikea tu. Tapi tak dapat pergi sana, buatlah sendiri. Google jerk at internet, dah jumpa resepi..thanks again to MyResipi sebab aku suka sangat refer sini kalau nak masak apa-apa. Thanks to Kak Fida yang sudi kongsikan resepi ni.


Bahan-bahan :
12 keping kepak ayam - dibersihkan dan toskan  (aku guna 8 keping jer)
5 ulas bawang putih
1/2 jari halia
1/4 cawan sos tomato
1/4 cawan sos cili
1 sudu kecil cili serbuk
3 sudu besar kicap cair
2 sudu besar madu
2 sudu besar gula melaka - hiris halus
1 sudu besar cuka/jus limau kasturi/jus lemon  - aku guna jus limau kasturi

Cara-caranya:
1. Tumbuk halus bawang putih dan halia.Campurkan dengan kesemua bahan-bahan yang lain kecuali ayam di dalam sebuah mangkuk yang besar. Gaul rata.
2. Masukkan lepak ayam ke dalam mangkuk berisi sos-sos tadi dan gaul hingga rata. Perap untuk beberapa jam di dalam peti sejuk atau perap semalaman. (Masuk dalam plastic  lutsinar yang ada zip tu)
3. Jika panggang menggunakan oven,susun kepak ayam di dalam dulang pembakar yang dialas aluminium foil. Setelah 20 min, balikkan kepak ayam sambil disiram lebihan sos dan panggang terus hingga masak ikut kepanasan oven masing2. Aku bakar ayam ni pada suhu 200°C untuk 45 minit.
4. Jika memanggang menggunakan bbq pit, balik-balikkan kepak ayam sambil disapukan   lebihan sos dengan menggunakan berus khas. Panggang hingga masak.
5. Siap untuk dihidangkan.
- Selamat Mencuba -

No comments:

Post a Comment