Thursday, December 13, 2012

Ekspedisi Gunung Kinabalu - Part 4

8 Mei 2010
Panjangnya nak taip. Banyak betul cerita Kinabalu ni. Kalau rasa sanggup nak baca, bacalah..Kalau rasa panjang sangat, terpulanglah kat korang. Apa yang aku tulis based from my experience...
Lepas jumpa dengan abang guider yang baik hati tu, lepas gedik-gedik snap gambar dengan kawan aku tu, masing-masing membawa diri. Kawan aku pulak kembali menghilangkan dirinya...Aku pun gigih la mendaki sorang-sorang. Takpe, kat sini tak gelap dah. So aku tak takut sangat. Abang guider pun dah berpisah dengan aku. Nampaknya orang yang dia guide sudah mampu bergerak laju.
Aku pun meneruskan langkah hinggalah aku sampai di satu pondok. Nampak macam ramai orang di situ. Skali aku nampak kelibat kawan aku yang berbaju oren mencapap tu. Aku kembali tersenyum. Kawan aku tunggu aku kat situ rupanya sambil refill air. Tak jauh dah nak sampai Laban Rata.
Skali aku tengok ada binatang cute tengah makan kekacang di atas tanah. Aku memang budget benda tu tupai la..ekor kembang, color coklat-coklat. Sangat jinak dan berani mengambil makanan di atas tangan orang, tapi susah sangat nak pegang.
Tikus gunung yang menyerupai tupai yang dipanggil SITI

Rupa-rupanya, binatang tu bukan lah tupai seperti yang kusangka. Rupa-rupanya tu adalah tikus gunung ok!!! Kawan aku pun bukak cerita pasal tikus ni. Masa mula-mula sampai kat pondok tu, kawan aku pun tertarik dengan binatang cute tu. Tapi masa mula-mula dia sampai, ade geng-geng porter@guider cuba sapa menyapa dengan kawan aku. Selamber jer panggil kawan aku Siti,Siti. Kawan aku pun layankan ajer. Sebenarnya mereka pun panggil tikus tu Siti jugak. Lepas aku sampai, aku pelik bila dengar member aku dok sembang-sembang sambil dengar orang panggil kawan aku Siti. Skali kawan aku terasa nak petik,”Macam mana tau nama saya Siti?” Tercengang-cengang orang kat situ. Rupa-rupanya diorang main petik jer sebut Siti tu. Skali betul-betul nama kawan aku Siti. Aku pun Siti jugak. Bukan main cuak abang tu. Pengajaran, janganlah petik nama orang sesuka hati sekali yang datang tu betul-betul nama yang korang selalu sebut.
Sebelum meneruskan perjalanan, aku bagitau kawan aku. Tak payahlah tunggu aku lagi, kita jumpa di Laban Rata jer nanti. Aku tak nak sebab aku, kawan aku lambat pulak nanti. Lagipun tak jauh dah.
Kat area ni banyak pokok-pokok macam pokok bonzai

Aku pun kembali meneruskan perjalanan menuju ke Laban Rata. Sebenarnya, dalam perjalanan aku mendaki ni, aku selalu bersaing dengan sorang brother pakai snowcap oren kalau aku tak silap. Tapi aku macam biasa lah. Kalau pompuan, aku terase nak tegur. Kalau laki, payah sikit.
Mungkin sebab kami berdua jer yang tinggal, maka lelaki tu menegur aku. Kalau die tegur ok jer, aku boleh jer menjawab. Takdelah nak sombong. Mula-mula borak-borak biase jer. Semestinya pasal penatlah. Sampailah satu time, die start soal aku.
”Ni gunung ke berape awak naik?” Sambil gagah mendaki ke Laban Rata. Dia ni sebenarnya dah kene tinggal dengan geng-geng die yang lain.
“Saya first time nak naik gunung ni.” Aku menjawab dengan rendah diri.
Skali die boleh jawab macam ni.” Giler arrr first gunung terus naik Gunung Kinabalu.” Aku dengar ayat ni macam nak under estimate aku pulak. Terus aku menyampah dengan mamat ni. Harap jer ade rupa, tapi perangai sangat hampeh.
Lepas tu die sambung lagi,”Patutnya naik gunung lain dulu, barulah naik gunung Kinabalu. At least ade pengalaman.”
Dalam hati aku menjawab,’Hek eleh mamat ni, suka hati akulah nak panjat gunung mana pun. Nak berlagak pulak.’
Lepas tu die pun bla..bla..bla..Bagitau last die panjat kinabalu 12 years back. Aku dah tak berminat nak ber’buddy’ dengan orang yang hampeh macam tu. Aku teruskan langkah dan tinggalkan die di belakang. Bagi aku, orang-orang macam ni sangatlah tak membantu. Aku harap aku takkan jumpa die langsung dah nanti. Jangan tengok aku kecik, aku tak mampu. Sekurang-kurangnya bagilah semangat, bukannya patahkan semangat orang. Sekurang-kurangnya, aku ada keazaman yang sangat tinggi untuk memanjat gunung ni and aku yakin, dengan semangat tu aku mampu sampai ke puncak. InsyaALLAH.

Laluan berbahaya lagi


Aku nyaris tergelincir kat laluan berbatu ni sebab licin.

Almost arrive to Laban Rata

Aku gigih melangkah supaya dapat tinggalkan lelaki tu sejauh yang boleh. Akhirnya di celah-celah batu, aku nampak padang bola tampar disebelah kanan. Sayup-sayup kelihatan bangunan berwarna putih di sebelah kiri ku, rasanya dalam 200m lagi. Itulah Laban Rata Rest House. Aku gagahkan diri untuk terus melangkah walaupun aku rasa kaki aku dah lembik lutut

Lebih kurang pukul 4.30, aku officially sampai ke Laban Rata Rest House. Aku terjenguk-jenguk mencari kawan-kawan aku yang lain. Alhamdulillah, aku nampak beberapa wajah yang aku kenali. Terpancar muka gembira walaupun penat.
Laban Rata Rest House - www.cuti.my

Laban Rata Cafe - source http://imranjaafar.files.wordpress.com

Masa aku sampai di cafe, orang lebih ramai dari ni, tapi belum full house lagi.


Sementara menunggu dinner lebih kurang pukul 5 lebih, aku dengan kawan aku bersolat jamak di bilik salah sorang boss GE, En Amin namanya yang turut serta dalam trip ni. Masa pergi ambil wuduk, dah terasa kesejukannya.
Selesai solat jamak, kami meronda-ronda sekeliling Laban Rata Rest House untuk membuang masa.  Nampaknya cuaca semakin suram seolah-olah nak hujan. Orang kelihatan semakin ramai di cafe. Ada yang melepak di kawasan dalam cafe, ada yang melepak di open air area sambil menghisap rokok. Aku rasa kalau aku, tak sanggup sebab kesejukan wei. Tiba-tiba kawasan Laban Rata diselabuti awan, keadaan sekeliling jadi berkabus. Angin mula bertiup kencang dan hujan mula turun. Yang duduk di luar, bertempiaran lari masuk ke dalam.
Lebih kurang pukul 5 suku, dinner disediakan secara buffet. Ada banyak menu yang disediakan seperti nasi goreng, mee goreng, nasi putih, pasta, lamb chop, steak, sosej, fries, salad. Rasa sangat macam nak makan semua, tapi itu hanyalah nafsu mata. Bile dah penat sangat, nak makan pun tak lalu sebenarnya.
Lebih kurang macam nilah meriahnya pinggan aku - credit to http://azimashaary.blogspot.com

Hujan yang turun tadi mula reda. Lepas dinner, kami cepat-cepat ingin ke Gunting Lagadan, dimana kami akan menginap pada malam itu. Jarak dari Laban Rata Rest House ke Gunting Lagadan adalah lebih kurang 150m. Menurut kata ketua group kami, water heater akan tutup pada pukul 6.30 petang. Selepas itu tiada lagi air panas. Kami bergegas untuk mandi sebelum water heater ditutup. Kalau ikut cadangan awal, kami malas nak mandi. Walaupun sejuk, serius rasa tak selesa.

Hujan yang turun tadi mula reda. Lepas dinner, kami cepat-cepat ingin ke Gunting Lagadan, dimana kami akan menginap pada malam itu. Jarak dari Laban Rata Rest House ke Gunting Lagadan adalah lebih kurang 150m. Menurut kata ketua group kami, water heater akan tutup pada pukul 6.30 petang. Selepas itu tiada lagi air panas. Kami bergegas untuk mandi sebelum water heater ditutup. Kalau ikut cadangan awal, kami malas nak mandi. Walaupun sejuk, serius rasa tak selesa.
Kawan-kawan aku yang lain baru saja tiba sebaik saja kami selesai dinner. Kasihan mereka kerana terkena hujan, ada pula yang cramp dan terkena sindrom mountain sickness. Aku dan kawan aku terpaksa bergerak dulu kerana tidak mahu membuang masa. Kami yang perempuan akan duduk dalam satu dorm yang menyediakan 4 buah katil double decker.
Walaupun mandi menggunakan air panas, sejuknya kembali terasa selepas mandi. Aku gigil-gigil keluar dari bilik air. Lepas mandi, tanpa berlengah kami segera menunaikan solat jamak maghrib dan isyak.
 


No comments:

Post a Comment