Tuesday, October 4, 2011

Cuti-cuti Pangkor Part 1

Kaki melangkah dengan tiba-tiba, decision last minute untuk ke Pangkor.

Kalau tak tabah, jangan ikut cara saya, menyesal nanti.

Bergerak ke KL Sentral naik ERL sebab convenient untuk park kereta kat Salak Tinggi station, naik tren pukul 9 lebih kurang.

Dah sampai KL Sentral, pekena breakfast dulu kat foodcourt kat Level 3, tempat favourite aku kat KL Sentral. Masa tu aku berfikir-fikir untuk naik bas atau tren untuk ke Lumut. Kalau naik bas, aku patut turun di Bandar Tasik Selatan untuk ke Pudu. Tapi sekarang aku dah lajak ke KL Sentral, dalam hati tu teringin nak rasa tren laju ke Ipoh. Aku dah malas nak jump pergi ke Pudu sebenarnya. Terkejar sana sini even aku tau ade bas akan gerak ke Lumut pukul 10.30 pagi. Harganya lagi murah and cepat sampai ke Lumut. Aku teringin nak try keretapi ETS yang menjadi sebutan ramai tu. Nak rasa laju macam mana. Balik nanti aku nak naik bas straight dari Lumut ke KL.

For those who want to travel by bus to Lumut :

Makan di food court KL Sentral - Nasi + 2 jenis sayur + paru goreng berempah = RM 4.00
Air teh O + air suam = RM 1.80
Total = RM 5.80

ETS tiket pakej GOLD = RM 35.00 per way

Aku naik tren ETS pukul 10.48 pagi. Masa nak beli tiket ETS tu ada seorang lelaki cina datang bertanyakan pasal ETS. Rupanya ada seorang uncle dari Aussy ni nak pergi Ipoh naik tren. Dia bagitau uncle to first time sampai Malaysia. Hmm...Aku perasan, muka aku ni agaknya sesuai kot jadi kaunter pertanyaan sebab dah banyak kali orang akan tanya aku itu ini kalau aku kemana-mana. Kadang-kadang dalam hati tu takutlah juga. Tapi aku berdoa, semoga orang tu berniat baik pada aku and aku berniat untuk membantu orang tu.

You can refer to ETS website for ETS info such as Schedule, ticket fare and etc...

Keadaan dalam tren ETS - Selesa and sejuk

Rupa-rupanya Uncle tu sebenarnya orang Sri Langka...Tapi dia dah migrate ke Aussy, Melbourne. Paling best sebab dia duduk kat Tasmania. Aku pun sibuk-sibuklah tanya pasal Tasmania Devil yang famous tu. Uncle ni dulu pernah datang ke Malaysia, tapi 40 tahun yang lampau. Dia ke Ipoh untuk menjejaki kawan dia, nak buat supriselah konon.

Dia datang sini dari Colombo then lepas ni dia balik dari Kuala Lumpur ke Melbourne. Sampai di Stesen Keretapi Ipoh, aku pun bertanya pada orang ETS untuk menuju ke Stesen Bas Medan Kidd.

Railway Tourism

In front of Ipoh Station

Kalau keluar dari Stesen Keretapi Ipoh, pergi ke arah kanan, jalan lurus. Nampak stesen minyak Esso bertentangan jalan, kat situlah Medan Kidd, stesen bas yang agak uzur dan buruk. Mintak maaflah orang Perak ye especially Fatt sebab kata stesen bas kat tempat ko nih.

Kalau nak naik bas ke Lumut, kene pergi kat stesen minyak Shell pulak. Kat situ kalau kita nak naik bas pergi Lumut dari Ipoh.

Aku pun menapak lagi, nampak bas Roadways. Tapi macam dah penuh. Rasa nak tunggu next trip. Aku yang terpinga-pinga sekejap, mencari kaunter tiket. Bas nampak macam dah nak gerak. Aku segera beli tiket and tanya.

Roadways bus - image from En Google

“ Kak, tiket ke Lumut satu. Bas gerak pukul berapa?” Soalku.

“ Bas gerak sekaranglah dik, Cuba tengok bas dah gerak tau belum. Sempat lagi ni dik,” gesa kakak kaunter tiket.

“Tapi saya tengok macam dah penuh jer kak,” aku rasa macam dah putus asa tengok ramai sangat manusia dalam bas.

“Bas lepas ni pukul 3, sempat lagi dik, lari sikit,” Aku cepat-cepat ucap terima kasih atas duit baki and berlari ke bas yang dah nak ke melintas. Memang penuh tahap gaban. Aku kena berdiri depan pintu dengan abang-abang Indon. Aku pun dah jadi macam Indon. Nak menyesal pun tak guna, sendiri cari pasal kan.

Roadways bus ticket - RM 8.50 per way from Ipoh to Lumut

Dah lama tak naik bas macam ni, rasa seronok pun ada jugak sebab teringat dulu-dulu. Menyesal bercampur seronok.

After 2 jam lebih atas bas, 15 minit sebelum sampai baru aku boleh duduk. Bayangkan tabahnya aku. Gelak sorang-sorang dalam hati.

Lepas dah sampai, beli air dulu. Haus beb berdiri 2 jam dalam bas. Lepas dah minum air baru menapak cari Jetty Lumut. First time aku sampai Lumut tau.

Mercu tanda Lumut/ penunjuk arah

Jetty Lumut
Belah kanan - untuk local Pangkor
Belah kiri - untuk tourist

View di tepi Jetty - lebih kurang macam permandangan di Jetty Kuala Kedah

Dah masuk dalam baru tau rupa-rupanya kaunter tiket dah terlepas, kat depan tadi tu ha. Kebetulan ada sorang minah ni lalu, staff sini aku kira. Aku pun tanya mana  nak beli tiket. Minah tu pun tanya aku buat apa kat Pangkor, then dah ada chalet ke. Then dia pun promote suruh aku amek bilik murah dengan agent diaorang. (Len kali jangan buat macam aku – boleh dapat bilik lagi murah kalau kita carik kat sana). Dia offer 2 malam RM 150 kat area Teluk Nipah. Lebih kurang range yang aku budget la. Tapi kalau dapat satu malam RM50 lagi ok kot untuk sorang.

Memandangkan aku pun tak ada accommodation lagi, aku pun terus bersetuju. Buat-buatnya penuh mana aku nak duduk? Tak nak lah duduk hotel mahal-mahal. Aku malas dah nak fikir pasal accommodation.

Dah setel pasal chalet, aku menapak ke balai berlepas. Tunggu ferry pukul 4.30 kalau tak silap. Badan dah letih dah ni. Mau tak letih, 2 jam berdiri oi...Nasiblah aku dah amek heavy breakfast, kalau tak mau aku kebulur tahap gaban. Minum 100++ dapat hilangkan lapar sikit.

Tiket Ferry Lumut/Pangkor - RM10.00 return

Kekerapan ferry dari Lumut ke Pangkor adalah setiap setengah jam (half an hour frequency ferry from Lumut to Pangkor)

New building yang baru siap @ Jetty Pangkor

Jetty Pangkor

Sampai kat Jetty Pangkor, terus cari van pink, bagi tau kita duduk hotel/chalet mana. Skali pergi Teluk Nipah RM15 da...adoi, sentap mak...awatlah mahal bebenor. Rupa-rupanya Teluk Nipah ni agak jauh dari jetty, dalam 8km macam tu...Malas nak pikior, masuk dalam van and nak cepat-cepat sampai chalet. Mau mandi. Jalan nak ke Teluk Nipah agak bahaya sikit, bengkak bengkok. Kalau terror buat drift ni best ni. Lepas tu mampus, campak dalam laut.

Dalam 10-15 minit kemudian aku pun sampai ke Pangkor Inn Chalet. Hmm...keluar dalam hatiku. Nampak macam tak menarik sangat pun. Tapi apakan daya, redah ajelah. Register nama and dapat kunci bilik, aku terus ke bilik. Nak mandi.

Gambar dari google ya - Nampak cantik, bilik aku dekat dengan kolam nih. Sampai-sampai tengok kolam hijau ok!!

Gambar dari google

Masuk-masuk ambil gambar dulu. Sorry sangat kalau gambar-gambar tak berapa clear, sebab aku cuma guna mobile camera. Tengok katil macam tak best jer, aku pun selak-selak comforter tuh. Kan dah kata, mesti tak basuh comforter ni. Siap nampak macam kesan-kesan darah lagi..Ops!!!!!! Samada darah period or tut!!!!!!!!!!!!!!Faham sendirilah ek. Dengan cadar tilam yang tak berapa menarik. Memang aku takkan tidur dalm comforter nih, cuma buat lapik jer. Aku tak heran sangat pun kalau bilik ni takde air cond, just guna kipas. Yang penting cadar and comforter kau bersih.  Air cond ni takde gunanya sangat pun kalau tilam and cadar ko buruk. Apa nak kata, padan muka sendirilah.

Cadar yang kusam dan tidak menarik

Almari bersama meja mekap

Tengok toilet pulak, toilet dia memang bersih. Puas hati. Tuala pulak buruks macam lap kaki, aku takkan pakai towel tu. Better pakai kain batik yang aku bawak. Sorrylah kalau dengar bebelan aku macam ni, tapi kalau korang nak ke bilik macam tu?

Nasib toilet ok dan bersih

Malas nak pikir panjang dah, aku nak mandi dulu. Busuk macam ape dah ni. Mandi-mandi kasi segar, bukak tv sambil ber”air-cond” baru aku rasa lega. Lepas maghrib nantilah aku keluar cari makanan.

Aku menyampah betul dengan orang kita ni, kalau nampak awek sorang-sorang mesti nak tanya or kacau. Tu yang aku hangin sikit. Tapi kudiamkan ajer. Kat tempat orang kot. Dalam hati pun berdoa, janganlah aku tetibe kene rush ke ape, manelah tau kot orang ingat aku nak angkut jantan ke malam-malam. Cuak gak orang tau kita dok sorang nih. Baru rasa takut, arghhhh, abaikan!!!

Lepas maghrib, aku kuar nak cari makan. Lapar dah kot. Malas nak makan kedai, nampak stall nasi lemak tepi jalan. Hmm, belasah ajelah. Ada 2 menu, nasi lemak or char key teow. Aku pilih nasi lemak. Nasi lemak ni dijual dalam pinggan polisterin bersama sudu. Kira boleh makan nasi lemak sambil duduk tepi laut.

Nasi lemak telur mata = RM 3.50

Nasi lemak tu tak sedap sangat pun, poyo jer abang yang jual tu. Dah la kuah cair bebenor. Kalau berniaga betul-betul kan best. Aku makan untuk hilangkan kelaparan. Lepas tu aku singgah kedai runcit untuk beli jajan-jajan, biskut and air mineral untuk minum dalam bilik. Kalau kebulur tengah malam takkan aku nak kuar, belasah jer makan dalam bilik lagi bagus. Lagipun aku nak layan Tahajjud Cinta malam tu, episod panas.

Test gambar dari hset aku untuk night view

Gambar last before aku zzzzz malam tu

Malam tu aku pengsan awal sebab letih, kepenatan berdiri atas bas. Esok pagi-pagi baru kita plan ya nak pergi mana.

Habis sudah entry aku Cuti-cuti Pangkor Part 1 untuk hari ni. Will continue later.

1. aku bkn org ipoh ma so aku tak sentap...hahaha...tp aku mmg tak suka ipoh, sbb jalan dia memeningkan. klu bwk keta confirm menyesat barat. ngape ko pegi smpai ke pangkor tu bkn ada apa pun, awat tak roger je aku, leh pegi berjimba tmpt lain. aku pegi gak pangkor aritu dgn kengkawan tp kitaorg tak stay...kejap jek aku dah rasa bosan...ntahla nape, bkn nak berat sebelah tp quite pathetic sbb nothing to see...

2. Haha...manalah tau kutuk perak..sentap org perak nnt...naya aku...awat la aku xigt nak contact ko...klu tak blh r kt jimba2 di tempat lain kot...lps ni boring aku cr ko ah...

3. fatt...

nnt check email eh...aku ade send pm kt ko dlm email...hahaha

4. Nak pegi stesen bas tu tambang teksi bpe?

1. Hi sueryatiey,

sy tak naik teksi pun pergi stesen bas tu..cuma jalan kaki dari stesen keretapi..menapak lebih kurang 500m dr stesen..

5. Cameron Highlands Mount Guide :
    **Any days to hike mounts around Cameron Highlands.
    Will arrange:
    - Forestry permit
    - Police Report
    - Nature Guide Licenced
    - Emergency kits (basic)
    - walkie talkie
    - 4x4 transport to trail head
    - camping n hiking arrangment advisors
    **Contact us now to book your trip