Monday, October 31, 2011

Kek Coklat Kukus Keju Koktel lagi

Kek Coklat Kukus Keju Koktel pilihan anak dara MF


Last week masa hari Khamis, sebelum attend kelas mengaji, aku jatuh terlentang di masjid. Punggung dan kepala aku sakit terkena lantai marmar. Lantai masjid licin sebab hujan lebat.
Balik dari kelas, aku terus pergi klinik. Alhamdulillah semuanya ok dan aku boleh join 5km Jalan Amal kat Putrajaya pada hari Sabtu malam Ahad weekend hari tu. Aku berani jugak lari-lari anak. Syukur Alhamdulillah, pinggangku ok walaupun berjalan 5km selepas jatuh 2 hari sebelumnya.

Hari Ahad pulak, aku busy buat tempahan dari MF untuk anak daranya. Tengoklah hasil-hasil yang tak seberapa ni.


Kek Coklat Kukus Keju Berkoktel


Resepi asal adalah dari Chef Hanieliza. Resepi ni boleh tengok kat rumah Kak Ita.
Saya share di sini sekali lagi yer. Maafkan saya sebab tukar resepi kek coklat tu ikut version Eggless Moist Choc Cake.

Resepi Kek Coklat saya tak pakai telur kali ni sebab telur yang ada di rumah adalah stok lama saya takut hasilnya mengecewakan. So saya proceed guna resepi kek yang saya selalu buat, takde telur punya. Cuma kuantiti air kurang ¼ dari resepi asal dan tiada campuran nescafe.

Bahan A(diayak)

2 cup tepung gandum
1/2 cup serbuk koko (better local koko)
1 t/s baking powder
1/2 t/s soda bicarbonate

Bahan B

2 cup gula perang
1 cup minyak masak (ganti butter yg dicairkan)
1 cup susu coklat (ganti susu pekat manis)
1 cup air panas (dibancuh dengan sebungkus Nescafe)

Bahan C (bubuh akhir sekali lepas kacau semua bahan A dan B)

Secubit garam
 1 s/k esen vanilla
 1 s/k lemon/cuka/limat purut/limau kasturi/sunquick

Cara-caranya..
  1. Sediakan dapur kukus, tunggu sehingga air mendidih, panaskan loyang yang dah digrease dengan mentega dan kertas kek. - Saya guna acuan 9 inci hari ni untuk dapatkan kek yang besar.
  2. Dalam 1 bekas, masukkan bahan-bahan yang diayak bersama gula perang dan digaul
  3. Masukkan minyak, susu coklat dan bancuhan Nescafe, dikacau dengan whisk hingga rata.
  4. Masukkan secubit garam, kacau lagi. Masukkan esen vanilla dan akhirnya cuka/lemon. Kacau hingga sebati dan tuang adunan ke dalam loyang.
Kukus kek selama sejam atau lebih 1 jam 15 minit. Setelah kek masak, sejukkan kek diatas redai. Selepas sejuk barulah keluarkan kek dari loyang.


Bahan krim keju (Resepi kali ni saya gunakan gelatine)
250 gm keju cream philidephia
1/2 cawan gula halus
1/2 cawan air panas untuk larutkan gelatin.
1 cawan yogurt perisa mangga (lebih kurang 2 pek yogurt 135ml)
1 tin buah2 koktel


Krim keju dan gula halus


Pukul keju cream dan gula sehingga rata/lembut
Masukkan yogurt dan pukul lagi.
Masukkan bancuhan gelatine yang telah larut tadi ke dalam keju cream.


Larutan gelatin dengan air panas tadi



Kek yg telah sejuk tadi kita buang bahagian atasnya yg licin.
Guna pisau yg nipis dan tajam
Bahagi kek kepada 2 keping
Letakkan lapisan kek di atas pinggan

 
Lapisan kek yang telah dibelah dua


Persedian untuk membuat lapisan keju


Masukkan kek dalam loyang dan susun lady fingers di kelilingnya

Ambil 1/2 adunan krim keju dan masukkan 1/2 buah koktail ratakan
Tuangkan krim yg dah bercampur buah atas kek span dan  ratakan.


Lapisan pertama krim cheese dan buah koktel

Lapik pula dengan sekeping kek lagi.
Tuangkan baki krim tadi dan taburkan baki buah2 koktel diatasnya
Susun buah pic di atas permukaan keju ikut kreativiti masing-masing.
Simpan dalam peti sejuk semalaman

Tadaaaaaaaaa.....Dah siap...

2 comments:

  1. Assalamualaikum..
    Salsabil salsabila.. akak nak panggil apa ye..?? salsabil atau salsabila.. dua-dua nama sangat-sangat besar maknanya..

    cantik kek ni.. sesuai di jadikan kek ulang tahun juga! adik sangat kreatif! teruskan bakat tu.. :D

    bagus juga kalau guna eggless cake, dapat mengurangkan kolestrol.. nanti akak pun nak guna eggless cake juga lah..

    Tahniah cakenya sangat cantik! :D

    ReplyDelete
  2. Kak Ita...

    Panggil sy sal jer pn blh...Ya Allah rasa terkejut Kak Ita datang komen...malunya saya...

    Sy tak sekreatif kak ita yg sgt kemas n teratur tu...sy cuma nk cuba2 hias...sbb tgn sy ni xberseni kak..keras kejung jer...hehe...

    Kak ita..mntk maaf yer...sy byk try resepi dr blog akak...resepi2 yg akak bt mmg kene dgn tema2 yg sy nk buat..terima kasih byk2 atas kunjungan kak ita ke blog sy yg xseberapa ni...

    Lg satu kak ita..sy ade mslh betul klu bt kek guna telur...ade je xkena...sbb tusy prefer xguna telur..

    ReplyDelete