Friday, October 7, 2011

Cuti-cuti Pangkor Part 2 (i)

2nd Day @ Pangkor

Aku bangun awal pagi tu sebab semalam aku pengsan awal. Malam tu hujan lebat turun mencurah-curah menambahkan kenikmatan tidur. Pukul 7 lebih aku dah siap mandi. Aku malas nak bersarapan kat luar, aku menikmati biskut Melky bersama air mineral sambil-sambil menonton tv.

Dalam padaku aku merangka apa yang aku nak buat hari ni. Aku plan nak sewa basikal, round-round sini. Dalam pukul 8 lebih, aku keluar dari bilik dan bertanya pada receptionist di mana aku boleh sewa basikal. Dia suruh aku tanya pada chalet berdekatan.

Aku berjalan dalam 200 m dari Pangkor Inn Chalet, aku menuju ke Ombak Inn Chalet. Ada seorang kakak yang begitu mesra menyapa aku. Setelah berborak-borak aku bertanya tentang sewa basikal. Sebelum tu dia bertanya aku sewa di mana and berapa rate semalam. Aku pun menjawab di Pangkor Inn Chalet, RM150 untuk 2 malam. Lepas tu dia tanya lagi, ok ke situ? Aku dah rasa lain macam. Then akak tu jawab, kalau awak sorang, akak boleh bagi rate dalam RM120 je. Alamak rugi RM30 sudah aku. Len kali call dulu yer tanye harga chalet, jangan dok refer kat tenet. Kat tenet memang dieorang letak mahal, tapi boleh nego kalau takde orang. Dah la kakak tu agak mesra. Ramai mat saleh duduk kat chalet dia.

Lepas tu dia suruh aku pilih dulu basikal then baru bayar. Rate untuk sehari RM15.00 Aku pun sungguh-sungguh pilih basikal. Sekali tengok, alamak banyak masalah la basikal ni. Ada yang break tak makan, break ok, tapi berbunyi-bunyi pulak, masalah gearlah. Adoi macam ni. Dalam pada tu jugak, ada sorang Mat Saleh ni tanya akak tu macam mana nak naik bas atau tren dari Lumut ku Singapore, kalau boleh dia nak naik lewat malam sebab senang anak dia nak tidur. Aku tengok akak tu terkial-kial nak tolong. Maka aku yang baik hati ni pun segera bagi suggestion pada Mat Saleh tu, suruh browse website KTMB. Dia payah nak faham, so aku pergi kat computer kat situ and tekan google, tapi malangnya internet sangat-sangat slow.

Basikal yang aku plan nak sewa - RM 15 perday

Lepas tu ada pulak orang datang nak sewa motor. Lepas nego, dapat RM40 untuk sehari. Aku pun rasa macam berminat pulak sebab fikir condition basikal yang agak uzur tu. Aku pun nak pujuk-pujuk akak tu kata aku nak naik motor separuh hari jer. Takkan aku nak merayau malam-malam kot. Sebab aku dah tolong dia, dia pun bagilah RM20 untuk separuh hari, jadilah. Lepas dah bayar deposit and sewa motor, aku balik bilik kejap nak amek beg. Internet connection very slow, Mat Saleh tu siap balik bilik nak ajak anak-anak dia breakfast.  Aku just brief kat dia supaya tunggu loading, apa-apa you can refer to this website.

Akhirnya aku sewa motor ni untuk separuh hari = RM20. Kalau full day = RM40

Around kul 10, aku start perjalanan aku untuk ke Pekan Pangkor. You can refer the map below.

Pangkor Map

Aku naik motor tanpa hala tuju. Saja nak round penghujung Pangkor. Tapi tak sampai penghujung pun sebab aku takut nak naik bukit, buatnya motor aku buat hal tengah-tengah hutan tu, mampus aku sorang-sorang. Kalau tak silap aku, aku naik motor sampai, Bukit Pangkor jer, boleh refer map. Then aku patah balik, aku bercadang nak singgah kat Galeri Pangkor yang terletak tepi jalan lepas sikit dari area Jetty Pangkor, kat belah Sungai Pinang besar.
Galeri Pangkor ni betul-betul terletak di tepi jalan.

Lepas dah tengok-tengok gambar and ambil few photos, aku dok berborak dengan awek yang kerja kat situ.

Info about Galeri Pangkor :

Galeri Pangkor ini terbina hasil cetusan idea YAB Dato' Seri Zambry bin Hj Abdul Kadir ( Menteri Besar Perak ).Ia adalah merupakan sebuah mini showcase yang memaparkan sejarah Pulau Pangkor yang dikatakan bermula pada era kerajaan gangga negara..

Pandangan sisi Galeri Pangkor

Pintu masuk Galeri

Galeri Pangkor

Masuk masuk kene isi Guest Book dulu yer.

Barang-barang artifak

Gambar sebelah kiri : Sampan yang digunakan ketika zaman dahulu kala
Gambar sebelah kanan : Meja yang dibina untuk Perjanjian Pangkor tanpa menggunakan sebatang paku pun

Watikah Perjanjian Pangkor

Gambar isteri seorang Sultan yang setia menanti kepulangan suaminya yang telah gugur di medan perang.

Tiada bayaran dikenakan untuk sesiapa yang melawat ke Galeri Pangkor ni. Bagi aku tempat ni macma boring sikit, tapi rugi kalau kita tak baca sejarah tentang Pangkor ni. Sekurang-kurangnya sejarah tentang Pangkor ni memang wujud kesahihannya, tak macam lagenda Mahsuri lebih terarah pada ceita dongeng. Aku kata macam tu sebab aku orang Langkawi. Kita dengar cerita pun dari nenek moyang dulu-dulu. So sumber tu payah sikit nak percaya.

Fu Lin Kong - Replika Tembok China

Lepas dah korek-korek info sekitar Pangkor, aku pun memulakan perjalanan ku ke Fu Lin Kong atau lebih dikenali sebagai Mini Tembok Besar China. Fu Lin Kong terletak tak jauh dari Galeri Pangkor, dalam kawasan Sungai Pinang Besar. Nak masuk ke Fu Lin Kong senang jer, kat tepi jalan tu ade kedai atau rumah yang digantung dengan bendera DAP/PKR. Nampak jer bendera tu, belok kiri, ikut jalan tu terus.

Fu Lin Kong ni sebenarnya adalah Tokong Cina. Di belakang Tokong tu ada bukit, so diaorang binalah replika ala-ala Tembok Besar Cina. Memang cute and cantik-cantik, cuma kawasan ni tak berjaga. Kalau ada orang jaga and bersihkan tempat ni, mesti lagi cantik. Aku tak naik sampai atas bukit sebab aku sorang-sorang, takutlah jugak kalau jadi apa-apa nanti. Niat aku ke sini cuma untuk melawat.

Tokong Fu Lin Kong

Betul-betul nampak macam Tembok Cina

Dalam kolam ni ada ikan besar-besar

Bangunan disebelah kanan Tokong nampak lebih terjaga dan bersih

Aku suka tengok binaan tangga yang panjang dan kecil ni

Kalau dijaga dengan baik dan dicat putih, mesti lagi cantik tempat ni

Pintu gerbang menuju ke Fu Lin Kong

Nanti aku sambung Part 2 (ii) pulak. Panjang sangat untuk disimpan sebagai draft.