Sunday, January 16, 2011

Expedisi ke Gunung Kinabalu - Part 1

6 Mei & 7 Mei 2010

Aku terpaksa skip entry bulan 4 sebab aku online dari luar sekarang ni...so aku xnak buang masa, aku nak upload blog aku dengan ape yang ade dalam thumdrive aku ni la....

Setelah 4 tahun aku menunggu, akhirnya tibalah saat yang aku nanti-nantikan....Mount Kinabalu is waiting for me....Trip aku bermula 7-10 Mei 2010, tapi aku extend sampai 13 Mei...dah alang2 sampai Sabah, so aku amek la cuti lame skit...Nak berlibur bersama orang tersayang......

6 Mei aku dah gerak ke Kota Kinabalu naik flight pukul 7.45 malam bersama dengan kawan ofisku...Aku pegi awal sehari dari team member yang lain. Malas nak berebut-rebut keesokkkannya..Lagipun aku ade tempat untuk menginap nanti. Flight ke Kota Kinabalu mengambil masa lebih kurang 2 jam 30 minit.Aku hanya berborak-borak dan tidur di dalam flight tadi.  Dalam pukul 10.15 kami sampai ke KKIA 2 atau Kota Kinabalu International Airport. Ini adalah kunjunganku yang ketiga ke Kota Kinabalu. Kali terakhir adalah pada tahun 2009.

Best friend aku, Imah bersama familinya menjemput kami di airport. Sejurus lepas itu, kami singgah ke kedai makan untuk dinner. Perut masing-masing dah kelaparan. Lepas dinner, kami bergerak pulang ke rumah kawan aku di Putatan. Hanya 15 minit dari airport. Kawan ku yang kepenatan dah tidur. Aku pulak masih leka berborak bersama best friend ku. Lama tak jumpa katanya. Ada saja benda nak borak. Sampai sudah pun tak habis.

Keesokannya 7 Mei 2010, kami bangun awal. Solat subuh semua, makan breakfast. Aku repack balik pakaian dan barang-barang yang nak dibawa ke Kundasang. Yang lain-lain boleh tinggal di rumah yer. Lepas tu kami keluar ke pekan Kundasang untuk membeli ubat-ubatan, ubat pening dan muntah, garam ORS. Lepas tu kami lunch siap-siap sebelum ke airport. Last flight yang sampai dari Kuala Lumpur, pukul 12.30 tengah hari.

Lebih kurang pukul 1 lebih, kami mula bergerak meninggalkan airport menuju ke Mersilau. Aku tak perasan yang aku ada tertinggal sesuatu di rumah Imah masa ni. Benda penting pulak tu.

Perjalanan ke Mersilau mengambil masa lebih kurang 3 jam dari Kota Kinabalu dengan menaiki van. Sebab trip ni ramai, kami guna 3 biji van untuk ke Mersilau.

Jalan menuju ke Mersilau boleh tahan hebatnya. Macam ular kene palu. Dah la driver bawak laju, shiu-shiu potong sana sini. Seriau perut aih. Kami yang kat belakang ni dah start mabuk-mabuk. Makan asam, bubuh minyak angin .Di pertengahan jalan, hujan turun separa lebat...Dalam hati aku dah risau, macam manalah kami nak mendaki esok kalau hujan macam ni...Sebenarnya normal la kat area2 gunung ni kalau hujan...maklumlah, gunung kan tinggi, bila awan berat lalu, langgar gunung, hujan pun turunlah...Ni teori aku jer,k...Jangan diamalkan...Tapi ada kawan aku yang memang kaki memanjat Gunung Kinabalu ni bagitau, kalau di KK cerah, di Gunung Kinabalu mesti hujan. Kalau di Gunung cerah, maksudnya KK pulak hujan. Yang tu aku tak pasti, mungkin diaorang dah buat survey kot.

Sempat sengih walaupun dah start mabuk
Kami singgah sebentar di Nabalu untuk membeli cenderamata dan walking stick sebelum tiba di Mersilau. Belum apa-apa dah beli souvenier ek. Sebab masa balik nanti, kami dah tak singgah sini.
Aku sempat rembat sehelai tshirt di sini. Aku rasa harganya RM20 kalau tak silap. Banyak anjinglah kat sini. Anjing ni tak kacau orang, tapi takutlah jugak kot-kot kene kejar.

Ada insiden yang aku tak boleh lupa masa kami dah nak sampai ke Mersilau. Jalan menuju ke Mersilau Nature Resort ni mencanak ke atas bukit. Van memang tak boleh nak laju masa ni. Skali ada satu van yang bawak semua peserta lelaki tak boleh naik bukit. Last-last dieorang kene turun menapak sebab berat. Kami yang kat belakang ni memang dah gelak sakan. Tulah, buat naya lagi dengan kami, suruh kami naik satu van dengan big boss. Sekarang van sapa yang tak boleh naik bukit.
Kami sampai di Mesilau Nature Resort lebih kurang pukul 4.30 petang. Cantik tempat nih.

Turun-turun van, posing-posing dulu.

Our group

Tengah briefing tentang tentatif kami di sini

Tak sabar nak masuk bilik dah time ni.
Kami check in di Bishop's Head Resthouse dulu, ambil kunci bilik masing-masing. Dah setel urusan penginapan, kami pun masuklah ke bilik masing2. Satu bilik ada 4 orang.

Keadaan katil dalam dorm
Kredit to pemilik blog http:// n-hafizah@blogspot.com

Bishop's Head Resthouse
Kitaorang cepat2 berebut mandi shower panas. Kena berebut bilik air..Around 7.30 pm, kitaorang dah setel solat jamak&qasar maghrib isya', kitaorang turun makan..Sebenarnya lepas masuk dalam bilik, aku mencari-cari camera aku. Rupa-rupanya aku tertinggal di rumah Imah. Sebab tulah aku tak dapat capture keindahan tempat ni. Oh My Godddd!!!!!!!!Aku rasa nak menangis masa ni. Boleh pulak aku tertinggal camera di saat-saat genting macam ni. Gila tragik.

Aku cuba mengubat hati yang terluka dengan pujukan kawan ku. Kami turun dari bilik ke cafe untuk dinner. Menu malam tu steamboat yang best...Sejuk2 memang la sedap makan panas2...Dalam hati aku ni berdebar2 sangat. Nervous nak mendaki keesokkan harinya. Malam tu aku tak dapat nak lelapkan mata sangat..Mane dengan sejuknya. Mana dengan takutnya..Bercampur baur.

Siap ada beg tarik lagi amoi baju pink ni, nasib la die laju jugak panjat gunung.

Di depan tempat penginapan kami, Bishop Head Resthouse

Time ni around 7 or 6.30 am kalau tak silap. Kat Sabah memang cerah awal

Beautiful scenery in the morning

Tak nampak mana puncak

Kami bawa beg-beg bersama menuju ke cafe. Di sini kami akan berkumpul, makan sarapan pagi dan ada briefing sebelum mendaki. Aku rasa makin cuak sampai nak makan pun takde selera sangat. Breakfast pagi tu not bad jugak, ada macam-macam. Scramble egg, toasted bread, porridge, roti canai, bihun goreng, nasi goreng, hash brown, baked bean. Takut nak makan banyak, sebab takut semput nak naik mendaki.

Sorry guys, memang takde gambar sebab takde sape nak snap masa ni. Dah kata kamera den tertinggal. Tinggal memori jerlah. Lepas makan, kami menimbang backpack masing-masing untuk diberikan kepada porter. Aku share beg aku dengan my partner. Jimat sikit. Beg aku akan ditinggalkan di bawah, beg kawan aku akan dibawa naik hingga ke Laban Rata. Satu beg lebih kurang RM50, naik dan turun. Kami hanya membawa beg galas kecil dibelakang bersama botol air dan first aid kits.

1. thanks lady lavender...sy budak baru belajar...mntk maaf klu ade terkurang...Beruk band di rumah sgt slow...susah nak upload gmbr...byk lg yg masih pending....