Monday, April 1, 2013

Part 2 : Amazing Kyoto - The Famous Kiyomizudera

Dah masuk bulan April. Kejap je kan, dah masuk bulan ke-empat untuk tahun 2013. Hari ni mesti banyak yang kene April Fool atau ala-ala panggilan hangit ye tak? So hati-hati dengan apa yang korang buat hari ni. 
Aku sempat dapat seat dalam bas tu. Kalau bas dah penuh, terpaksalah berdiri. Kalau nak duduk pulak, kene tengok jugak. Jangan main bantai duduk jer sampai kat priority seat pun korang tibai. Kalau di Jepun, dorang sangat-sangatlah concern ye dalam setiap perbuatan. Priority seat ni selalunya ada tanda hijau, seat ni disediakan untuk ibu-ibu yang mengandung, warga emas dan OKU. Kalau kat Malaysia aku rasa, orang kita masih kurang kesedaran sivik. Coach wanita pun lelaki selamber jer masuk duduk. Memang jenis muka tak tau malu.

Oleh itu aku nasihatkan, tengok dulu sebelum duduk. Make sure bukan kat seat yang berwarna hijau kalau korang takde ciri-ciri yang aku nyatakan di atas.

Dalam entry sebelum ni, aku dah bagitau bas no. berapa untuk ke Kiyomizudera ni. Aku ulang lagi skali, kita boleh naik bas no. 100 atau no. 206 untuk pergi ke Kiyomizu Temple. Bas akan berhenti di bus stop Kiyomizu-michi (kat area-area kedai). Kat sini korang kene lintas jalan  dan memanjat bukit untuk sampai ke atas.
Bertabahlah nak mendaki bukit untuk ke Kiyomizudera. Aku rasa dalam 15 minit jugak aku berjalan untuk sampai ke atas sana.

Kalau dah nampak gate ni, tu tandanya korang dah sampai Kiyomizudera - Deva Gate and 3 storied pagoda

Nampak tu ramai orang yang datang untuk melawat.
Untuk masuk ke sini, dikenakan bayaran 300 yen. Korang nampak pintu gerbang warna merah tu kan? Situ free lagi, jalan sikit ke depan, di belah kiri kaunter tiket. Yang jaga kaunter ni kebanyakannya warga emas. Begitu juga orang-orang yang bekerja di sini. Mungkin nak habiskan usia-usia tua di tempat-tempat mulia, macam orang kita jugak.

Dah beli tiket, aku tak terus masuk. Ambil-ambil gambar sekeliling dulu. Masa nilah baru aku tersedar bila aku nampak camera sudah tinggal 2 takuk. Itu adalah petanda yang sangat tidak bagus. Nilah padahnya aku terlupa charge camera. Aku mula jadi serabut. Menyesal semua ada.

Bukan senang aku nak datang sini.

Why?
Why?
Why?

Jadi begini. Ni baru tempat pertama aku lawat, macam mana aku nak sampai tempat-tempat lain lagi. Mood dah ke laut. Pujuk hati. Bila tak pakai camera, sila cabut bateri. Tpai cuaca sejuk-sejuk macam ni, zoom, setting sana sini. Tu semua makan bateri tau.

Gua rasa nak nangis dah time ni.

Layan dulu langit biru

3 Storied Pagoda 

Laluan ke Zuigu-do Hall

Tempat yang paling cantik ketika Spring dan Autumn.
Ramai orang ambil gambar kat sini - Kaizando Hall

Aku berserah pada ALLAH. Tengoklah setakat mana bateri mampu bertahan.



Ramai yang berdoa di sini. Lepas doa, semua pakat buang duit dalam bekas di depan ni.

 Gambar sekeliling dari Kiyomizudera Stage

Port paling digemari oleh semua orang untuk ambil gambar Kiyomizudera temple.

Aku pun tak nak kalah. Bukti aku dah sampai sini



Kat bahagian ni tengah buat renovation.


Aku habiskan satu pusingan di Kiyomizudera Temple. Aku duduk di arah bertentangan sambil merenung jauh ke arah Kiyomizu. Perasaan ketika itu tak dapat digambarkan. Memang cantik sangat tempat ni. Aman, sunyi, tenang. (Jangan orang salah faham pulak, ingat aku suke pergi tempat-tempat macam ni).

Kat sini penuh dengan pokok-pokok, daun-daun, so kandungan oksigen di sini sangatlah tinggi. Orang Jepun sendiri ramai yang datang melawat tempat-tempat mereka. Ada yang pergi berdoa, mungkin selepas hajat tertunai atau ada yang ingin memohon sesuatu. Ada pula yang membawa camera masing-masing untuk ambil gambar Kiyomizudera. Paling aku tak boleh lupa, ada sorang pakcik ni melukis permandangan sekeliling Kiyomizu. Aku nak ambil gambar, tapi takut pulak. Lepas tu fikir bateri aku yang semakin nazak.

Aku cuma tengok dari jauh waterfall yang dorang minum tu. Malas nak tengok dekat-dekat.

Otowa Waterfall
The temple takes its name, which means clear water or pure water, from the waterfall which runs off the nearby hills within the temple complex.

Beneath the main hall is the waterfall, where three channels of water fall into a pond. Visitors can catch the water in tin cups and drink it. This water is believed to have therapeutic properties and drinking the water of the three streams is said to confer one with wisdom, health, and longevity. - sumber Wikipedia article: http://en.wikipedia.org/wiki/Kiyomizu-dera
As a muslim, kita tak boleh buat macam ni. Sendiri mau ingat ya. Apa-apa pun, tiada air yang paling istimewa di dalam dunia ni melainkan Air Zam-zam.

Small pond yang ada lapisan ais nipis di atasnya.

Pose-pose Geisha celop kat sini. Korang pun boleh kalau berminat. Semua orang pakat snap gambar Geisha celop ni.

Lebih sejam jugak aku berlegar-legar dalam Kiyomizudera ni. Dah puas semua, aku mula bergerak turun ke bawah untuk menuju ke next destination.

Masa ni orang dah makin ramai. Kedai-kedai pun dah bukak semuanya. Ramai promoter berdiri di depan kedai untuk promote kedai masing-masing especially kedai makan. Aku sebenarnya teringin nak rasa ice cream green tea, tapi sebab aku rasa mahal sangat. Aku asyik pendam keinginan aku. Nanti-nantilah.

Di kiri kanan jalan menuju ke bawah banyak kedai-kedai souvenier yang menjual t-shirt, fridge magnet, keychain. Rata-rata T-shirt I love Kyoto yang dijual di sini berharga 1000 yen.

Apa-apa korang sedia mental dan fizikal untuk menjelajah kawasan ni. sumber sini

Winter 2013 - Kiyomizu-Dera

Aku juga sempat snap gambar-gambar bunga yang hidup di musim winter ketika di sini. Kalau musim sakura, memang semua penjuru aku nak snap nampaknya. Ada alasan untuk pergi ke sana lagi ni. So korang layanlah gambar yang tak seberapa ni.



Entrance fee = 300 yen

6 comments:

  1. wahhhh... hebat-hebat.. sy da rembat tix ke jepang!! tak sabar.. keep on writing.. u'll be my guidance... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi zette,

      thanks for your support...semangat kan nak pg jepun...chaiyyok...

      Delete
  2. Waa...samalah entry kita pasal kiyumizudera.

    Tapi akak tak masuk ke dalam temple tu...kepenatan menolak stroller anak sambil mendaki bukit. Cantik tasik tu...

    Cantikkan viewnya, especially wooden hall tu.

    Part bateri nak habis tu memang sedey...sebab bukan selalu kita dapat ke situ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak ita,

      kat dalam tu kawan sy kata klu musim bunga or autumn, cantik sgt2..

      mmg pnt pn kalau akak masuk nak tolak stroller bagai..

      view memang cantik sgt kt sana, cuma sy jer xreti sgt ambil gmbr..

      mmg sedih sgt bile batery dh berkelip2 bg hint..sy gigih setakat mana sy mampu..

      Delete