Friday, March 30, 2012

Its About Health

HEALTH CHECK 2012

BMI : 21.9  = Normal
(Normal <23, Overweight 23-27, Obese >27)

BP : 113/70 mmHg = Normal, tak low blood lagi dah.
(Normal 100/60mm Hg – 140/90 mm Hg)

Glucose Test : 6.0 mmol/L - paras gula atas border, masyaALLAH cuak den. Ni angkara terlupa p makan nasi goreng malam sebelum check darah.
(Non Fasting<10.0mmol/L, Fasting:<6.1mmol/L)

Cholestrol Test : 4.29 mmol/L = Normal, Alhamdulillah
(Normal <5.2 mmol/L)

Aku masih berjogging dari tahun lepas..tapi sejak kaki aku sakit lepas balik Melbourne, aku dah stop jogging sebab tak nak kaki aku injured lagi.
After 1 month rest, aku try push diri aku slow-slow sebab aku risau aku mok-mok balik sebabnya makan macam-macam. Aku jadi fobia kalau aku gemok balik.

Di tambah pulak kerja aku makin stress sebab kejar dateline, aku takut aku hilang kawalan makan and jadi hot temper, aku kembali push diri aku untuk jadi rajin datang kelas aerobic. So aku attend kelas 3x seminggu + my running during weekend. Kalau dapat buat 3 kali seminggu pun dah cukup baik.

Alhamdulillah, aku rasa makin fresh, makin better. Kelas sekarang memang best giler. Ada Aerodance, Hi Low Impact and Pilates. Sepanjang aku buat semua ni, kaki aku tak sakit. Syukur Alhamdulillah…Aku dah slow-slow pergi jogging balik. What I need now is to buy my new running shoes and indoor shoes untuk training.

P/S : Untuk jadi seorang traveller, stamina tu penting. Sebab kat tempat orang bukan macam tempat kita. Boleh drive, naik bas ke, train ke. Mungkin kat tempat orang kita akan berjalan berkilo-kilo meter tanpa kita sedar. Contoh macam nak pergi Umrah, perlukan persediaan stamina untuk lakukan ibadah di sana..Even Mak Mr L yang tak larat sangat tu pun, mampu berjalan 4km sehari masa buat umrah dan dia boleh buat tiap-tiap hari selama 10 hari berada di Mekah. Mak aku pun sibuk p jogging untuk persediaan ibadah umrahnya bulan 4 nanti. Kalau tak training sebelum pergi, takut terkena kejutan pulak nanti. Tetiba boleh cramp semua.

No comments:

Post a Comment