Thursday, July 18, 2013

Dugaan dan Godaan di bulan Ramadhan...

Amacam? Panas tak tajuk? Sebagai manusia yang sentiasa melakukan kesilapan, aku tak terkecuali..Pagi tadi aku terjumpa kawan lama masa pergi exam. Sekarang dia dah sambung belajar balik.
Aku buat ayat macam ni, “ Ko jangan pulak gitau kat fb ko jumpa aku kat sini. Tengah exam bersama-sama.”
“Eh, takdelah. Tak aktif dah fb tu. Saya bukan macam si minah binti polan yang suka tag atau update gambar di fb.” – Ni dah terkeluar bab terkutuk seseorang.
Aku cuba stop kan perbualan pasal tu takut banyak lagi yang terkeluar. Tetiba cerita lain pulak keluar. Pasal si boss X, Y, Z pulak...Adoi..Susahnya nak mengelak dari benda-benda macam ni. Terus aku rasa macam kurang mood kalau jumpa dengan orang-orang yang pernah kenal time exam macam ni. Tambah-tambah pulak di bulan Ramadhan ni. Aku nak concentrate baca nota pun jadi kacau bilau.
Tulah perasaan tak best bila aku ambil exam di tempat sendiri. Kalau di tempat lain, suasananya lain sebab aku tak kenal siapa itu A, B or C. Cuma senyum dan berbincang pasal exam. Itu lebih baik sebenarnya.
Kadang-kadang secara tak tersedar, kita pun ter”join” jugak keluar cerita yang bukan-bukan bila orang dah start bukak cerita.
Lagi satu dugaan dan godaan, bila orang me”laser” ko tanpa berfikir panjang. Kadang rasa kesabaran tu di hujung tanduk jer. Rasa nak menjawab. Aku tak kacau ko, dah kenapa ko nak kacau aku. Aku penat sangat hari ni, panjat tangga sana, panjat tangga sini...Jalan ke sana sini, malam-malam sengkang mata baca buku. Memang salah aku aku tertidur di surau time bekerja. Sekadar untuk pulihkan tenaga balik sebab aku asyik menguap tak berhenti depan pc.
Mungkin kerja aku tak nampak agresif macam orang yang asyik mengadap pc 24 jam. Kerja aku kerja bermusim dan merata-rata. Kalau busy, memang habis busy. Tak cukup lagi sekarang aku diamanahkan untuk mengajar. Bertambah lagi tugas. Tapi aku tak hebohkan satu dunia. Sebab aku takut dan malu kalau kene kutuk. Tapi amanah yang diberikan, aku cuba buat sebaik yang boleh dan orang-orang di sekeliling rasa hepy sebab aku dah cuba ringankan kerja mereka untuk mengajar.
Aku diam jer bila orang me”laser” aku begitu. Kalau aku jawab pun tak guna. Buat tambah dosa jer. Biarlah apa yang dia fikir..
Semoga kesabaran aku yang senipis kulit bawang ni dapat mengawal kemarahan aku dari terus meledak...

3 comments:

  1. memang betul lah seperti kata uztaz ramai yang berpuasa hanya sekadar tidak makan dan minum shj..huhuh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM,

      peringatan untuk diri sendiri juga...di bulan puasa ni memang macam-macam perangai pelik-pelik keluar yang menduga iman kita..

      Delete
  2. Selamat berpuasa~

    Regards, www.lonelyreload.com (A Growing Teenager Diary)

    ReplyDelete